Storytelling har alla företag nytta av. Det både ökar företagets värde utåt och skapar stolthet internt.
Viktig att alla medarbetare berättar företagets story
Storytelling
Att skapa en story om företaget är inte något som bara vd:n gör när hen föreläser på konferenser eller vid kundmöten. Det är en gemensam berättelse som alla medarbetare ska älska att berätta.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
– Storyn är något som sker i vardagen och det är en levande process, betonar Frida Spikdotter Nilsson som coachar och håller workshops i skrivande och kreativ kommunikation för chefer, ledare och egenföretagare.
Hon menar att storyn både kan innehålla vad som händer i ledningsgruppen och vid kaffeautomaten. Det handlar om att fånga upp vardagsscener, dialoger, egenheter i organisationen, små dråpliga skeenden.
– Det är en del av allas gemensamma historia och vd ska inte vara rädd för att låta alla medarbetare berätta storyn. Det gillar de flesta och gör det utan att go bananas.

Frida Spikdotter Nilsson konstaterar att storytelling fungerar överallt och på samma sätt.
– Det berör och engagerar, vilket en ledare vill uppnå. Oavsett vilken situation du stoppar in storytellingen i – i ledarskapssammanhang, i en säljande text, i ett enkelt mail, i en annons, i en statusuppdatering – så får du en känslomässig reaktion hos mottagaren. Den kan vara djup eller ytlig, men den uppstår, säger hon.
Bygger relationer
Storytelling handlar om att bygga relationer till andra.
– Det är att släppa in och dela med sig, att öppna dörrar och få människor att slappna av i din närhet. Det är att bjuda in till ditt perspektiv och bli förstådd och att visa vilja att förstå andra.
Språket och orden är viktiga i storytellingen.
– Att utveckla sitt ordförråd och låta språket bli målande, levande och galet skapar engagemang i både dig och din mottagare. Att ge bilder för mottagaren att hänga upp sin kunskap på skapar beständighet. Du blir minnesvärd.
Som vd bör man använda sig själv som person.
– Ditt liv består av stories, men ibland är vi usla på att se dem och formulera dem. Det kräver nämligen tid och engagemang att hitta dem. Att sätta sig regelbundet ned med sina minnen kan vara både smärtsamt och underbart, men sällan tråkigt, säger Frida Spikdotter Nilsson.
Konsten är att bli bättre på att snacka med storyn som grund.
– Om du som vd håller dragningar eller håller i möten – öva på att ha ett storyperspektiv. Släpp allvaret och försök se och fånga spänningen i varje situation. Gå inte in och tänk att du ska informera. Gå in och tänk att du ska berätta. Och tänk att alla i rummet skriver varsin del av er gemensamma story. Det blir både roligare och mer engagerande på det viset.
Viktigt är att kunna klä abstraktionerna i metaforer, liknelser och bilder. Det gäller att fånga upp saker i sin vardag och se mönster i sitt berättande.
– Gör det till en lek att hitta berättelser och skriv ned minst tre varje kväll, tipsar Frida Spikdotter Nilsson.
Fakta:
5 tips för bättre storytelling
- Sök berättelser i vardagen.
- Uppmuntra alla medarbetare att berätta storyn.
- Klä abstraktionerna i metaforer.
- Använd dig själv som person.
- Lek med språket.