Den förra veckans Vd-fråga blev ingen ”hit” direkt. ” Hur använder du främst LinkedIn?” frågade vi och bara 36 personer kände sig manade att svara. Kommunikation om trender, nyheter, insikter och kunskaper (egna eller företagets) var det inte många som använder plattformen till, bara11 procent. Var fjärde hänvisade till tidsbrist (”Nej! Nej! Nej! Har inte tid!”). Obetydligt fler svarade att LinkedIn hjälpte dem med kunskapsinhämtning och omvärldsbevakning medan majoriteten såg vitsen med LinkedIn främst i ”nätverkande och varumärkesbyggande”. (36 procent, 13 röster).
Av detta kan man kanske främst utläsa att tanken på sociala plattformar som LinkedIn inte väcker så mycket engagemang bland vd:ar. Men kanske borde du tänka om? Dutta är nytillträdd dekanus för Saïd Business School på Oxforduniversitetet i Storbritannien, och sedan många år en internationell auktoritet på teknikens och informationsteknologins betydelse för affärer och ledarskap. Redan 2010 skrev han i en uppmärksammad artikel i Harvard Business Review (”Managing yourself: What’s your personal social media strategy?”) om varför vd:ar och andra personer med ledande befattningar i näringslivet helhjärtat bör anamma sociala medier. Han angav främst tre anledningar: