Edit Künstlicher driver både driver PR-byrån editK och InfluencersAgency som är en byrå specialiserad på personliga varumärken. Hon konstaterar att personliga varumärken idag är en allt viktigare ingrediens i konsumentens beslutsfattande.
VD:ns personliga varumärke påverkar lönsamheten
Personligt varumärke
För en vd gäller det att skapa ett personligt varumärke, både för att attrahera företagets kunder, medarbetarna och för att boosta den egna karriären. För att behålla trovärdigheten och fortsätta bygga sitt personliga varumärke krävs en väl genomarbetad och långsiktig strategi.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Personligt varumärke fokuserar på själva presentationen av individen för att bli uppmärksammad.
– Förtroende för företaget bygger i de flesta fall på förtroende för människorna som jobbar där och då främst på vd:n. Som man uppfattar vd:n så uppfattar man företaget och den bild omvärlden har av vd:n påverkar affärsmöjligheterna och företagets lönsamhet, säger Edit Künstlicher.
Hon konstaterar att allt fler företag förstått och tagit fasta på detta.
– Men det är fortfarande alltför många som inte insett vikten av att utveckla vd:ns personliga varumärke. Detta kräver minst lika mycket strategi och underhåll som vilket annat varumärke som helst.
Måste genomsyra allt
Edit Künstlicher betonar att det personliga varumärket måste genomsyra allt som vd:n gör, från beslutsfattande i stora frågor till färgen på skorna. Den vanligaste frågan som hon får från vd:ar som vill utveckla sitt personliga varumärke är om de måste vara aktiva på sociala medier.
– Mitt svar på detta är att det ska de bara göra om de tycker att det är roligt. Tycker de inte det så kommer det att lysa igenom.
Hon har sett att många vd:ar helst vill ”flyga under radarn” och verka utan att synas som var Wallenbergs paroll.
– Men det är svårt att göra om man vill få medarbetare och kunder med sig. De vill veta vad vd:n står för eftersom hen är frontfiguren för företagets värderingar.
Edit Künstlicher menar vidare att en vd måste våga ta tydlig ställning i de frågor som hen tror på.
– Och för detta är det helt nödvändigt med en genomtänkt strategi för att inte hamna fel.
Hon konstaterar att det är lika viktigt för en vd att bygga sitt personliga varumärke internt som externt.
– Konsten är att få med sig människor och genom att entusiasmera medarbetarna kan man få organisationen att lyfta. Vill man ha ett starkt personligt varumärke räcker det inte att säga man måste också göra och det gäller att vara passionerad eftersom passionen skapar energi.
Det är även viktigt för vd:n att jobba med sin egen story.
– Vd:n måste också våga visa sig vara sårbar. Det bygger förtroende. Det gäller även att visa på vilket sätt man är unik och sticker ut från mängden.
Bra exempel på företagsledare som skapat ett starkt personligt varumärke är enligt henne Elon Musk, Steve Jobs och Richard Branson.
– Och i Skandinavien har bland andra Petter Stordalen och Azita Shariati lyckats med detta. Jag är också imponerad av Alice Bah Kuhnke som gått från programledare för Disneydags till minister och EU-parlamentariker, avslutar Edit Künstlicher.
Fakta
Edit Künstlichers 5 tips för att lyckas med det personliga varumärkesbyggandet
- Sätt en tydlig strategi med målbild.
- Skapa en expertroll både internt och externt.
- Skapa innehåll kring din expertis som ger andra nytta (alla är publicister idag).
- Var tydlig med vad du står för (och säger nej till).
- En bild säger mer än tusen ord brukar man säga, viktigt att se över hur bildkommunikationen kring dig ser ut. Klädsel, färgval och kroppsspråk. Ljus och skärpa är hygienfaktorer!