Nästan alla företag med självaktning har idag interna eller externa mentorprogram för chefer och nyckelmedarbetare.
Väx som ledare med mentor
Mentorskap
Intresset för mentorskap för vd:ar ökar ständigt i takt med den snabba och komplexa utvecklingen som gör det svårt att hänga med i allt som händer och sker. Då kan det vara bra att ha en mentor som stöd.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
– När jag skrev min bok Vinnande Mentorskap 2004 var mentorskap fortfarande ett okänt begrepp i Sverige. Men nu
är det mycket vanligt och kanske är det speciellt viktigt för vd:ar som behöver extra mycket stöd för att orka med sitt tuffa uppdrag, säger Charlotta Wikström, som driver företaget Stardust Consulting.
Det ökade intresset för mentorskap tror hon, förutom den komplexa utvecklingen med globalisering och digitalisering, också har att göra med att mjuka värden blivit allt viktigare i företagsvärlden.
Charlotta Wikström har sett att efterfrågan på mentorer ökar och allt fler erfarna personer är beredda att dela med sig av sin kunskap och sin erfarenhet genom att ställa upp som sådana.
Läs även Chefer får studenter som mentorer
– Om mentorskapet genomförs på rätt sätt skapar det en win-win-situation för både adepten och mentorn. Båda utvecklar nämligen sitt ledarskap i processen.
Adepter kan utvecklas till ledare med självinsikt och ett genuint intresse för människor och får inte bara ökad prestationsförmåga utan också förmågan att vara bra ledare för andra människor.
– Redan erfarna ledare som åtar sig mentorskap utvecklas till ännu bättre ledare. De måste ifrågasätta sitt eget ledarskap och gamla sanningar i dialoger med adepten och samtidigt får de influenser från nästa generations ledare, konstaterar Charlotta Wikström.
Får en arena för dialog genom mentorskap
Hon tycker att det är en betydligt bättre investering för ett företag att satsa på ett mentorprogram än att skicka personalen på kurs.
– Inget fel med kurser med tyvärr är det inte många av dem som leder till praktiska resultat på lång sikt och dessutom är de mycket dyrare än ett mentorprogram. En stor fördel med ett mentorprogram är att då går den personliga utvecklingen hand i hand med verksamhetens behov.
Själva inlärningsprocessen som ett mentorprogram och ett mentorskap erbjuder med tid för reflektion i den egna företagsmiljön är ytterligare en positiv effekt som traditionella kurser och utbildningar har svårt att matcha. Mentorprogrammet erbjuder adepten en arena för dialog, reflektion och insikt där tid finns avsatt enbart för detta ändamål under en längre tid.
Behövs en tydlig struktur
Hon tycker att ett mentorprogram bör pågår i ett helt år med ett möte varje månad.
– Från början kan man också träffas oftare än så för att lära känna varandra.
Hon betonar vikten av att adepten och mentorn redan från början gör klart för varandra vad målet med mentorskapet är och att man har en tydlig struktur med en röd tråd för varje möte.
– Mentorskap handlar ju inte om trevliga pladdriga fikastunder utan om personlig utveckling.
När det gäller en bra mentor menar hon att en sådan ska ha ”stora öron och liten mun”. Hon beskriver en diskussion mellan mentor och adept i tre steg. Steg ett handlar om att mentorn lyssnar till hur adepten beskriver situationen. I steg två bekräftar mentorn det som adepten beskrivit så att man är säker på att situationen är rätt uppfattad. Steg tre är att mentorn ställer kompletterande frågor.
– Mentorn ska alltid använda sig av öppna frågor som man inte bara kan svara ja eller nej på och mentorn ska inte heller ställa direkt ledande frågor. Dessutom ska han eller hon undvika att ge konkreta råd och lösningsförslag om adepten inte direkt ber om det, säger Charlotta Wikström.
Vad en adept vill få ut av ett mentorskap är naturligtvis individuellt.
– Det vanligaste är dock att man vill stärka sitt ledarskap och få tillgång till redskap för att kunna utveckla det.
När det gäller yngre vd:ar har hon sett att de ofta behöver utvecklas genom att lära sig jobba genom andra.
– Många gånger har de nått den här positionen genom att vara extroverta och visa sig klara det mesta själv. Som vd måste de inta en helt annan roll. När det gäller personer som varit vd:ar i 20–30 år handlar det ofta om att hänga med i vad som händer nu i en snabbt föränderlig värld, till exempel digitaliseringen, avslutar Charlotta Wikström.