Vägen till ett högpresterande säljteam

Säljstrategi Företag byggs ofta av framgångsrik försäljning. Och de företag som har högpresterande team är alltid de stora vinnarna, även med likvärdiga produkter i förhållande till deras konkurrenter. Tricket är att få kuggarna i maskineriet att samverka – här är strategiexperten Jennie Brobecks bästa tips.

Vägen till ett högpresterande säljteam
Jennie Brobeck är vd för konsultföretaget River Jump som hjälper företag i arbetet kring högpresterande team. Foto: Reine Järletun.

Det är en underdrift att säga att få team är högpresterande. Enligt forskningen är det bara 15 procent av teamen som är det, enligt Jennie Brobeck, som tillsammans med Gunnar Ekman driver konsultföretaget River Jump och nyligen har gett ut boken ”Hjulet snurrar men hamstern är död, en bok om energiledarskap”. När man pratar med henne förstår man snabbt att hon brinner för att hjälpa olika företag att skapa mer högpresterande team, för det är den verkliga framgångskraften. Att få alla att arbeta tillsammans utifrån olika förutsättningar ger en otrolig framdrift som varje vd som vill bli framgångsrik borde söka efter.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Självklart måsta man se högpresterande team i ett större perspektiv även om vi här främst talar om högpresterande säljteam. För varje sådant team bidrar med stor kraft till framgång för en verksamhet.

– Hur kommer man då dit, frågar sig, Jennie Brobeck. Jag tror det handlar om att få alla att förstå kraften i att arbeta tillsammans, att ett plus ett blir mer än två. Inom försäljning finns det ofta starka individer och kraften ligger precis som inom idrotten att få teamet och laget att arbeta tillsammans.

Bygger på olikheter

Hon lyfter fram det faktum att medlemmar i framgångsrika team välkomnar olikheter och att de bygger på varandras olikheter och gör varandra bättre. Det handlar alltid om en kultur där personerna har tillit till varandra och där det är tillåtet att göra fel.

Något annat som är viktigt i dessa team är att de har ett tydligt syfte och mål. Alla måste ha en definierad uppgift och är den inte klar blir det svårt.

– Det gäller att komma ihåg att alla team är grupper men att alla grupper inte är team, konstaterar Jennie Brobeck. Frågan är hur man gör för att få en grupp att bli ett högpresterande team.

Olika pusselbitar

Hon lyfter fram olika pusselbitar i arbetet att skapa högpresterande team. En är självklart att ha rätt individer i ett team där ingen är för egoistisk, för om så fallet är är det svårt att göra varandra bättre. Sedan måste naturligtvis olika strukturer finnas på plats som ger tydliga ramar för gruppens medlemmar. Men allra viktigast är ändå ledarskapet.

– Forskningen säger att 70-80 procent av nyckeln till att skapa ett högpresterande team sitter i ledarskapet, konstaterar Jennie Brobeck. Vi är övertygade om att genom ett energiledarskap, som vilar på en grund av tillit, så skapas team som vill jobba tillsammans och göra varandra bättre. Detta resulterar inte bara i högre engagemang och välmående utan också till ökad produktivitet och lönsamhet, dessutom till mindre stress och färre sjukskrivningar.

Inspirerande mål

Hon lyfter fram orden mod, intresse och tydlighet när det gäller ett energifyllt ledarskap. Modet handlar om att våga sätt gränser och bland annat ha klart för sig hur man hanterar ”skitstövlar” i gruppen.

Tydligheten rör förväntningar, syfte och mål. Exempel kan vara inspirerande måltavlor och budgetmål, men lika mycket lärandemål och individuella mål. Frågan om vad som kan bli bättre måste alltid ställas.

Intresse är att både vara intresserad av individen och av affären.

– En utmaning för ledare är att de ofta hamnar i den dagliga virvelvinden och har för lite tid för ledarskapet, säger Jennie Brobeck. Det är viktigt som ledare att ta sig tid och leda med energi.

Attrahera rätt individer

När man ska bygga ett framgångsrikt säljteam är det också viktigt att attrahera rätt individer. De individer som vill, kan och gör. Alla har inte förmåga till försäljning inom sig. Jennie Brobeck ger därför rådet till vd:ar som behöver öka företagets försäljning att locka till sig rätt individer. Att man sedan är prestigelösa och ser olikheter som en styrka är en självklarhet. Om man nyttjar detta så blir hävstångseffekten stor.

Sammanfattningsvis handlar förmågan att nå högpresterande team om att man som ledare måste bejaka utveckling.

– I min värld är det utveckling eller avveckling, säger Jennie Brobeck. Den dagen du inte utvecklas så tar det stopp.

Slutligen beskriver hon konsten att bygga högpresterande team som ett arbete att få ihop alla kuggar i maskineriet på ett sätt som gör alla bättre tillsammans. Då kan underverk uträttas.

Fakta

Jennie Brobecks 6 nycklar till ett högpresterande säljteam

  1. Se till att ha ett ledarskap på plats som tar sig tid för att jobba med teamets alla individer.
  2. Se till att ha rätt människor i teamet, personer som vill samarbete och inte är för egoistiska.
  3. Se till att det finns hög tillit i gruppen, där fel är tillåtna.
  4. Se till att mål och ramar är tydliga. Att det finns ett syfte med det man gör är viktigt.
  5. Se till att skapa en grupp där individernas olikheter blir en styrka.
  6. Se till att det alltid är ständig utveckling. Annars blir det avveckling.

Tips! Jennie Brobeck talar om ledarskap och säljstrategi på VD-dagen Lund den 14 november. Läs programmet och anmäl dig här!

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.