Janne Björge, vd på kommunikationsbyrån Nine Yards har ett tydligt budskap. Oengagemang kostar och är inget man löser genom att ställa till med personalfest. Han möter många företagare och vd:ar genom sin verksamhet. Ofta vill de ha hjälp med en nystart, kanske en kickoff. Men när Janne Björge och hans team dyker ner i frågan om vad som är den verkliga utmaningen, visar det sig nästan jämt att det är engagemang som är knäckfrågan.
– Räcker kickoffen? Nej. Vi måste sluta prata om event. Engagemang bygger man långsiktigt.
Nöjdare kunder, bättre försäljning, mindre skador och färre fel är förtjänsterna av att öka engagemanget, enligt Janne Björge. Han tycker att det är ledningens fel om medarbetarna inte känner engagemang. I ett bryggeriföretag som Nine Yards jobbat med insåg vd:n att han behövde byta roll, från traditionell ledare till “engagemangschef”.
– Han insåg att han behövde ställa sig på en drickaback och peka ut framtiden varje dag. Ibland lägger vi för mycket energi på strategi och för lite på taktik, säger Janne Björge.
Så hur gick det för bryggerivd:n som gick ut på golvet och satsade på att höja engagemanget? På ett och ett halvt år minskade han engagemangsläckaget från 38 till 15 procent.
– Detta gav vinster på tiotals miljoner på sista raden.
För att lyckas krävs inte bara tydliga mål på bolags- och avdelningsnivå, utan även på individnivå. Dessutom är tillit en viktig nyckel .
– Alla forskare är rätt överens om att om dina närmaste chefer litar på dig, bryr sig och stöttar dig så ökar din lust och ditt engagemang. Det är den viktigaste faktorn. Lön kommer mycket längre ner på skalan.
Ledarskap är helt avgörande. Jobba med det, uppmanar Janne Björge:
– Det handlar bara om att orka. Det är inget hokus pokus. Orka ta det där mötet, den där konflikten, det där samtalet. Orka fråga hur medarbetaren mår. Det borde vi klara.
Räkna ut vad läckan kostar
En formel som kan användas för att skapa en bild av vad det kostar att ha en delvis omotiverad personal är: Andelen omotiverad personal x kostnad halv årslön x antal medarbetare = Kostnaden för engagemangsläckage.
I ett företag med 150 anställda, en årslönekostnad på 450 000 kronor per medarbetare och där 40 procent av personalen uppger i medarbetarundersökningen att de inte är fullt engagerade i företagets mål, blir kostnaden för engagemangsläckaget 13,5 miljoner kronor per år.