2. Missionera – en framgångsrik vd bygger varumärket såväl externt som internt och tar till vara på möjligheten att göra säljarna till varumärkesambassadörer.
3. Utveckla – se till att säljarna ständigt utvecklas i sin roll genom att agera coach, mentor och utveckla deras kvalitativa förmågor.
Forskning och beprövad erfarenhet visar föga förvånande att det är viktigt att ha rätt kompetens hos säljare. De bästa säljarna har en inbyggd förmåga att på ett naturligt sätt ta människor och skapa ett förtroende. Mer förvånande är kanske att det är ännu viktigare att ha en fungerande organisation som stöttar säljarna.
Målstyrning och tydlig kommunikation stärker beteenden som skapar framgång och lönsamhet. Det är mycket viktigt att konstatera att det är organisationen som helhet – inte bara säljarbetet – som avgör hur väl försäljningen lyckas.
I dag handlar försäljning dessutom i allt högre utsträckning om att förstå och anpassa sig till hur kunderna köper, snarare än att skärskåda sin egen säljprocess.