Eva Vati är vd och grundare för Vati of Sweden och Verify Agency. Hon hjälper företag att integrera hållbarhet i sin affärsstrategi och menar att det är viktigt för att bibehålla konkurrenskraft.
Så framtidssäkrar du ditt bolag med ISO 26 000
Hållbarhetsanpassning
Svenska företag måste bli konkurrenskraftigare i den gröna omställningen, menar experten Eva Vati. Det gör de bäst genom transparens – och kommunikation enligt ISO 26 000-standarden.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Fakta
Kort om Eva Vati
Ålder: 46 år
Bor: I Bjärred
Bakgrund: Kemiingenjör, tidigare produktionschef inom läkemedelsindustrin, tidigare hållbarhetschef, tidigare expertrådgivare mot FN
– Rent krasst är det så att om du inte kan uppvisa ditt hållbarhetsarbete så har du ingen marknad. Det är din licens till att överhuvudtaget göra affärer. Den kommer att bli lika tung som din årsredovisning, säger Eva Vati.
Hon menar att mognadsgraden vad gäller hållbarhet kan bli bättre om företagen löste ett centralt problem: kommunikation.
– Enligt mig är vi jättedåliga på att kommunicera. Många företag som vi möter jobbar redan med detta, men har inte paketerat det. Det är aldrig för sent att börja, men man måste verkligen börja nu! EU-lagen träder i kraft i januari och den kommer att påverka alla mer eller mindre. De som inte har rapportering på palts kommer inte att kvalificera sig.
Kartlägg och analysera för att koppla till rätt mål
Vati of Sweden har tagit fram en guide för hur företag börjar integrera hållbarhet i affärsstrategin. Den utgår från Agenda 2030-målen som Eva Vati beskriver som ett globalt, gemensamt språk.
– Att koppla strategi till de globala klimatmålen gör det tydligt vad din verksamhet kan leverera.
Såhär rekommenderar Eva Vati att företag går tillväga:
- Utgå från företagets affärsstrategi (en SWOT-analys kan vara till hjälp).
- Definiera företagets värdekedja och kartlägg den.
- Koppla värdekedjan mot de globala målen, och gärna de 169 delmålen som är mer konkreta.
- Gör en intressentanalys och se vilka mål som är relevanta för just ert företag. Man kan inte jobba mot alla!
- Gör sedan en väsentlighetsanalys.
- Skapa sedan mål som är smarta (specifika, mätbara,accepterade, realistiska och tidsbundna), och en handlingsplan.
Eva Vatis främsta tips är också att verifiera sig enligt standarden ISO 26 000 för att kommunicera bättre.
– Det som är bra med verifiering är att du kan uttrycka de fördelar och försäljningsargument som skiljer ditt företag och dina produkter från andra, och få det ackrediterat. För att vässa ditt hållbarhetsarbete är det viktigt att kommunicera dina innovativa lösningar. Där ligger konkurrenskraften, säger hon.
Det är ett sätt för företag att minska risken för så kallad green washing, menar hon.
– Vi måste jobba i den riktningen, oavsett hur lång tid det tar. Vi behöver det för vår gemensamma framtid.