Så bygger du ett nätverk som förbättrar din prestation

Personlig effektivitet Ett gynnsamt nätverk består av personer som kompletterar dig och dina svagheter, visar forskning. Trots det omger sig de flesta av likasinnade. Här är en trestegsguide för att maximera ditt nätverk.

Så bygger du ett nätverk som förbättrar din prestation
Foto: Adobe stock

Vd:ar säger ofta att de ser till att omge sig med personer som är smartare eller bättre på något än vad de själva är. En person kan inte vara bäst på allt, men tillsammans kan man komplettera varandra och bli starkare.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Enligt en studie av forskare vid tyska handelshögskolan ESMT Berlin gör dock många precis tvärtom. De flesta skapar nätverk av personer som har samma färdigheter och styrkor som en själv, i stället för personer som väger upp för ens egna svagheter och brister.

I Harvard Business Review presenterar forskarna en trestegs-guide för att bygga just det nätverk du behöver. Så här gör du.

1. Identifiera din kognitiva stil

Är du en innovatör och idéspruta? Eller en ”bearbetare” som är bra på att genomföra men inte själv kommer på de kreativa lösningarna? Reflektera över dina vanor och preferenser och fundera på var du befinner dig på skalan mellan de två ytterligheterna.

2. Kartlägg ditt nätverk

Vilka finns redan i din närhet? Börja med att göra en lista över dina kontakter; kolleger, samarbetspartners, mentorer och andra personer som du regelbundet har kontakt med i jobbet. Dela sedan upp dem efter din relation till dem, är de nära eller avlägsna? Interagerar ni regelbundet eller sällan? Ledare eller mentorer? Och så vidare.

3. Utveckla relationerna med dem som kompletterar dig

Identifiera vilka personer som har de kunskaper och kompetenser som skulle komplettera dig. Jobba på att utveckla och stärka relationerna med dem.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.