nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Rekordhög miljömedvetenhet bland småföretagarna

Vismas Affärsbarometer visar att fler än hälften av Sveriges småföretagare, 54 procent, tar hänsyn till miljön vid inköp till företaget. Resultatet är det högsta sedan mätningen först genomfördes år 2011.

– Små och medelstora företag har stor miljöpåverkan då de utgör hela 99 procent av alla Sveriges företag. Att de visar större miljömedvetenhet än någonsin tidigare är definitivt ett steg i rätt riktning för vår gemensamma miljö, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Att 54 procent av landets småföretagare anser att de tar hänsyn till miljön i samband med inköp till företaget är en ökning med 2 procentenheter sedan undersökning hösten 2017

Trots den stigande medvetenheten värderas annat högre än miljön hos landets småföretagare. Kriterier som kvalitet, pris och leveranstid anses fortfarande viktigare än miljöpåverkan i samband med inköp. Lägre priser på miljöprodukter skulle dock få två av fem företagare att ta större hänsyn till miljön.

– Priset är fortfarande den avgörande faktorn för miljöhänsynen i svenska företag. Trots de senaste årens prisutjämning mellan miljöprodukter och övrigt sortiment finns det fortfarande möjlighet att ta marknadsandelar inom många branscher genom att pressa priset på miljöprodukter, säger Henrik Salwén.

Topplista – det här skulle öka småföretagens miljömedvetenhet

1. Lägre pris på miljöprodukter (40 procent)

2. Krav från myndighet eller kunder (15 procent)

3. Enklare att förstå vilka produkter som är miljövänliga (15 procent)

Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät som besvarats av 824 små och medelstora svenska företag.

Fler nyheter

Kompetensprogram lockar talanger

En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av SSE Executive Education visar att företag som erbjuder ett strukturerat program för kompetensutveckling har mer än sextio procents större chans att locka talanger än andra arbetsgivare. Trots det är detta något som sex av tio företag saknar.

Hur kan vd:n förstå medarbetarna?

Varför beter sig medarbetarna som de gör? Detta kan man få en del svar på genom att ta del av den senaste forskningen inom OBM, Organizational Behavior Management vilket presenteras av psykologen Leif E. Andersson i en ny bok.

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här