nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Rekordhög miljömedvetenhet bland småföretagarna

Vismas Affärsbarometer visar att fler än hälften av Sveriges småföretagare, 54 procent, tar hänsyn till miljön vid inköp till företaget. Resultatet är det högsta sedan mätningen först genomfördes år 2011.

– Små och medelstora företag har stor miljöpåverkan då de utgör hela 99 procent av alla Sveriges företag. Att de visar större miljömedvetenhet än någonsin tidigare är definitivt ett steg i rätt riktning för vår gemensamma miljö, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Att 54 procent av landets småföretagare anser att de tar hänsyn till miljön i samband med inköp till företaget är en ökning med 2 procentenheter sedan undersökning hösten 2017

Trots den stigande medvetenheten värderas annat högre än miljön hos landets småföretagare. Kriterier som kvalitet, pris och leveranstid anses fortfarande viktigare än miljöpåverkan i samband med inköp. Lägre priser på miljöprodukter skulle dock få två av fem företagare att ta större hänsyn till miljön.

– Priset är fortfarande den avgörande faktorn för miljöhänsynen i svenska företag. Trots de senaste årens prisutjämning mellan miljöprodukter och övrigt sortiment finns det fortfarande möjlighet att ta marknadsandelar inom många branscher genom att pressa priset på miljöprodukter, säger Henrik Salwén.

Topplista – det här skulle öka småföretagens miljömedvetenhet

1. Lägre pris på miljöprodukter (40 procent)

2. Krav från myndighet eller kunder (15 procent)

3. Enklare att förstå vilka produkter som är miljövänliga (15 procent)

Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät som besvarats av 824 små och medelstora svenska företag.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Tre tips för att klä dig professionellt

Vid en inspirationsföreläsning som anordnades av Yrkeshögskolan Grit Academy delade Jenny Åberg från Proper Style med sig av sina erfarenheter om hur man klär sig i affärssammanhang. Hon menar att det egentligen inte behövs en stor garderob för att klä sig professionellt.

Världens 25 bästa företag

Etta på världsrankingen över de organisationer som lyckats bäst med att vara ett "Great Place to Work" blev tre företag från USA. Etta kom Salesforce, tvåa blev Hilton och trea Mars.

Kunskap viktigt för dagens vd:ar

Hur har vd-rollen förändrats de senaste 45 åren? Detta ämne har två studenter vid Högskolan Skövde gjort en djupdykning i. Deras slutsats är att kunskapsrollen är något som man inte talade om då men som dagens vd:ar lägger stor vikt vid.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här