Rekordhög miljömedvetenhet bland småföretagarna

Kunskap Vismas Affärsbarometer visar att fler än hälften av Sveriges småföretagare, 54 procent, tar hänsyn till miljön vid inköp till företaget. Resultatet är det högsta sedan mätningen först genomfördes år 2011.

Rekordhög miljömedvetenhet bland småföretagarna

– Små och medelstora företag har stor miljöpåverkan då de utgör hela 99 procent av alla Sveriges företag. Att de visar större miljömedvetenhet än någonsin tidigare är definitivt ett steg i rätt riktning för vår gemensamma miljö, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Att 54 procent av landets småföretagare anser att de tar hänsyn till miljön i samband med inköp till företaget är en ökning med 2 procentenheter sedan undersökning hösten 2017

Trots den stigande medvetenheten värderas annat högre än miljön hos landets småföretagare. Kriterier som kvalitet, pris och leveranstid anses fortfarande viktigare än miljöpåverkan i samband med inköp. Lägre priser på miljöprodukter skulle dock få två av fem företagare att ta större hänsyn till miljön.

– Priset är fortfarande den avgörande faktorn för miljöhänsynen i svenska företag. Trots de senaste årens prisutjämning mellan miljöprodukter och övrigt sortiment finns det fortfarande möjlighet att ta marknadsandelar inom många branscher genom att pressa priset på miljöprodukter, säger Henrik Salwén.

Topplista – det här skulle öka småföretagens miljömedvetenhet

1. Lägre pris på miljöprodukter (40 procent)

2. Krav från myndighet eller kunder (15 procent)

3. Enklare att förstå vilka produkter som är miljövänliga (15 procent)

Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät som besvarats av 824 små och medelstora svenska företag.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.