nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Rekordhög miljömedvetenhet bland småföretagarna

Vismas Affärsbarometer visar att fler än hälften av Sveriges småföretagare, 54 procent, tar hänsyn till miljön vid inköp till företaget. Resultatet är det högsta sedan mätningen först genomfördes år 2011.

– Små och medelstora företag har stor miljöpåverkan då de utgör hela 99 procent av alla Sveriges företag. Att de visar större miljömedvetenhet än någonsin tidigare är definitivt ett steg i rätt riktning för vår gemensamma miljö, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Att 54 procent av landets småföretagare anser att de tar hänsyn till miljön i samband med inköp till företaget är en ökning med 2 procentenheter sedan undersökning hösten 2017

Trots den stigande medvetenheten värderas annat högre än miljön hos landets småföretagare. Kriterier som kvalitet, pris och leveranstid anses fortfarande viktigare än miljöpåverkan i samband med inköp. Lägre priser på miljöprodukter skulle dock få två av fem företagare att ta större hänsyn till miljön.

– Priset är fortfarande den avgörande faktorn för miljöhänsynen i svenska företag. Trots de senaste årens prisutjämning mellan miljöprodukter och övrigt sortiment finns det fortfarande möjlighet att ta marknadsandelar inom många branscher genom att pressa priset på miljöprodukter, säger Henrik Salwén.

Topplista – det här skulle öka småföretagens miljömedvetenhet

1. Lägre pris på miljöprodukter (40 procent)

2. Krav från myndighet eller kunder (15 procent)

3. Enklare att förstå vilka produkter som är miljövänliga (15 procent)

Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät som besvarats av 824 små och medelstora svenska företag.

Fler nyheter

Slarv med säkerheten för USB-enheter

Det är dåligt ställt med svenskarnas vanor för att skydda sina USB-enheter visar en undersökning beställd av it-företaget Kingston Digital. Hälften av alla yrkesverksamma har inga säkerhetsåtgärder för att skydda dessa – något som kan stå företag dyrt.

Ny bok om Management Innovation

Managementkonsulten Knut Fahlén är aktuell med den nya boken ”Dynamic Management Strategy”. I den lyfter han upp hur företag kan bli mer agila och bättre anpassade till dagens snabbrörliga verklighet. 

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här