Misstag ger framgång

Förändringsarbete Pontus Bodelsson har varit vd i 20 år och i en ny bok ”Ledarskap för förändring” delar han med sig av sina 79 bästa misstag som ledare. Hans grundrecept är Misstag + Lärdomar = Framgång.

Misstag ger framgång

Pontus Bodelsson har varit vd för fem bolag. Hans lärdomar kommer främst från dem, men också från dotterbolag och olika styrelseuppdrag. Vd- jobben har han haft för reklambyrån Mor, internetundersökningsföretaget QuickWise, Nationalencyklopedin, Helsingborgs Dagblad och HD-Sydsvenskan.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Nu är jag vd för ett nystartat företag i Lund med tolv anställda som sysslar med e-hälsa. Det är naturligtvis stor skillnad att leda ett sådant företag mot HD-Sydsvenskan med 800 anställda men det är ändå samma principer som gäller för att lyckas med sitt uppdrag, säger Pontus Bodelsson.

Det gemensamma för samtliga organisationer som han varit verksam i är att de varit under intensiv förändring eller utmanat de traditionella branschspelarna. Samtliga bolag har också på något sätt påverkats av digitaliseringens möjligheter och hot där stark strukturell förändring ställt hårda krav på omställning.

– Förändringarna blev framgångsrika, men jag gjorde många misstag på vägen som jag vill dela med mig av.

Inte vara fullkomlig

När han som 30 årig blev vd för första gången hade han en bild av att en vd skulle vara fullkomlig, ha svar på alla frågor och ha kunskap om alla avdelningars detaljfrågor.

– Om du istället själv vågar visa dina brister och bjuda på egna misstag skapar du mod hos andra. Det är min övertygelse att modet att visa sina svagheter kan ge andra medarbetare styrka, säger Pontus Bodelsson.

Han betonar att en organisation där ingen vågar göra misstag inte kommer att utvecklas.

– Det är ofta när man försöker skapa något nytt som misstag sker och dessa kan ge viktiga lärdomar. Alla medarbetare måste veta att det inte är skamligt att misslyckas om man testar något nytt. Då är det mer pinsamt om man framställer sig själv som felfri.

Själv fick han sin första aha-upplevelse kring detta under sin tid som vd för QuickWise.

– Jag skulle försöka sälja in våra tjänster hos Dressman och efter besöket hos deras slipade marknadschef kom jag tillbaka till kontoret med ett löfte om att ge bort vår första kampanj till dem och med en dyr kavaj som jag bara fått tio procents rabatt på. Genom att berätta vilken usel säljare jag var inspirerade jag andra medarbetare till att också våga testa att sälja. Den kavajen hade jag sedan på mig på alla firmafester, berättar Pontus Bodelsson.

Ett annat misstag som han lärde sig mycket av var när Nationalencyklopedins nya sajt skulle lanseras. Den kraschade första dagen eftersom han som vd agerat för snabbt och inte lyssnat till sina medarbetare. I ett av de 6 000 mejlen från klagande kunder stod att läsa ”Är det en treåring som har designat er nya sajt? Eller har ni bara fått ny vd?’.”

Pontus Bodelsson tycker att det inom näringslivet idag talas för mycket om riskminimering. Hellre anammar han då Winston Churchills filosofi. ”Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm.”

Kan sättas i system

Han menar att användande av misstag också går att sätta i system.

– Misstag är värdefulla om man bara tar sig tid att reflektera över dem och man kan lära mycket genom att lyssna till andras misstag och skapa en kunskapsbank kring dem. Men för att lyckas med detta måste det finnas tillit i organisationen så att medarbetare vågar berätta om sina misstag för varandra.

Pontus Bodelsson har utvecklat en förändringsmodell som leder till tio praktiska principer för förändring.

– Förändringsresor är aldrig enkla, men ofta nödvändiga. En levande organisation blir aldrig färdig och misstagen kan vara ett viktigt stöd i förändringsarbetet. Erfarenhet är att känna igen misstag och att vi borde bli bättre på att dela med oss. Japanska forskare har visat att till och med vissa apor lär av varandras misstag. Apfamiljen makaker har en särskild plats i hjärnan där just andras misstag sparas.

Han betonar att en förutsättning för att lyckas med ett förändringsarbete är att man involverar och engagerar medarbetarna.

– Förändringsmålet måste vara mycket tydligt och begripligt för alla medarbetare. Lyckas man inte förmedla innehållet i strategin på ett bra sätt finns risk att många medarbetare skapar sin egen strategi.

Han menar att de globala organisationerna har tillåtits bilda en trubbig skola som inte fungerar för merparten av verksamheter.

– Vad jag beskriver är därför inte hur 400 000 medarbetare ska ställas om på IBM, utan främst hur 99 procent av Sveriges företag kan arbeta med förändring. Nästan alla svenska bolag har några hundra medarbetare eller färre och det innebär helt andra förutsättningar än för globala giganter. Förankring är falsk delaktighet, avslutar Pontus Bodelsson.

Pontus Bodelssons tio förändringsprinciper:

1. Beskriv förändringsmålet kristallklart.

2. Äkta kommunikation är direkt avgörande.

3. Ingen förflyttning utan involvering och engagemang.

4. Återkom ständigt till det meningsfulla.

5. Sträva efter positiv realism.

6. Våga utse utmanare.

7. Kulturutveckling skapar rörelse.

8. Misstag, svaghet och mod ger styrka.

9. Ge det nya en ärlig chans.

10. Var äkta – eller bli avslöjad.

De två viktigaste egenskaperna hos en vd för att bygga en välmående och framgångsrik organisation:

1. Tillit till andra.

2. Mod att visa sina egna svagheter.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.