Bok för ledare med ”omöjligt uppdrag”

Ledarskap Att vara butikschef är ingen lätt uppgift. I en ny handbok ”Ledarskap i butik” ges konkreta råd hur butikschefer ska klara av de nya utmaningarna inom detaljhandeln.

Bok för ledare med ”omöjligt uppdrag”

Butikschefer ska kunna bolla förväntningar från personal, kunder, leverantörer och ägare, arbeta med kort- och långsiktiga frågor, administrera och organisera inköp, sortimentsutveckling, logistik och lager. Stöd får de nu i handboken Ledarskap i butik, skriven av butiksrävarna Helena Schmidt Thurow och Camilla Ås Fritz . 

Ökad konsumtion, e-handel, livsmedelsbutiker som säljer kläder och erbjuder banktjänster, en kunnigare kund och nya marknadsföringskanaler. Detta är några exempel på nya utmaningar inom detaljhandeln som dagens och framtidens butikschefer måste förhålla sig till.

Läs mer: Butiksägare kan ta makten över priset

– De ständiga förändringarna ställer högre krav på butikschefen och vi har märkt ett ökat behov av stöd och kompetensutveckling. När nya butikschefer ska anställas tittar man idag särskilt efter folk som har gått en butikschefsutbildning eller liknande. Många större kedjor erbjuder också sina anställda interna utbildningar, säger Helena Schmidt Thurow och Camilla Ås Fritz.

Läs mer: Ett modernt ledarskap kräver kunskap

Ledarskap i butik ger en struktur för butikschefens många utmaningar genom att dela in dennes olika kompetensområden i tre olika roller: ledaren, affärsstrategen och arbetsgivaren. Inom varje roll krävs en rad kunskaper som steg för steg gås igenom i boken. Ledarskap i butik vänder sig till blivande och verksamma ledare inom detaljhandeln, i såväl små som stora butiker, enskilda företag och större kedjor, egenföretagare och anställda inom alla branscher.

Helena Schmidt Thurow är affärsstrateg och marknadsförare med mångårig erfarenhet av detaljhandeln och kedjeföretag som ledare, styrelseledamot och rådgivare. Hon har tidigare skrivit ”Butiksboken.

Camilla Ås Fritz är hr-chef på Apotek Hjärtat. Hon har mer än 20 års erfarenhet av ledarskap och försäljning inom detaljhandeln och olika kedjeföretag, bland annat Din Sko, Hallbergs Guld, COOP, Apoteket och Wedins Skor & Accessoarer.

Boken ges ut av bokförlaget Liber.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.