nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Bok för ledare med ”omöjligt uppdrag”

Att vara butikschef är ingen lätt uppgift. I en ny handbok ”Ledarskap i butik” ges konkreta råd hur butikschefer ska klara av de nya utmaningarna inom detaljhandeln.

Butikschefer ska kunna bolla förväntningar från personal, kunder, leverantörer och ägare, arbeta med kort- och långsiktiga frågor, administrera och organisera inköp, sortimentsutveckling, logistik och lager. Stöd får de nu i handboken Ledarskap i butik, skriven av butiksrävarna Helena Schmidt Thurow och Camilla Ås Fritz . 

Ökad konsumtion, e-handel, livsmedelsbutiker som säljer kläder och erbjuder banktjänster, en kunnigare kund och nya marknadsföringskanaler. Detta är några exempel på nya utmaningar inom detaljhandeln som dagens och framtidens butikschefer måste förhålla sig till.

Läs mer: Butiksägare kan ta makten över priset

– De ständiga förändringarna ställer högre krav på butikschefen och vi har märkt ett ökat behov av stöd och kompetensutveckling. När nya butikschefer ska anställas tittar man idag särskilt efter folk som har gått en butikschefsutbildning eller liknande. Många större kedjor erbjuder också sina anställda interna utbildningar, säger Helena Schmidt Thurow och Camilla Ås Fritz.

Läs mer: Ett modernt ledarskap kräver kunskap

Ledarskap i butik ger en struktur för butikschefens många utmaningar genom att dela in dennes olika kompetensområden i tre olika roller: ledaren, affärsstrategen och arbetsgivaren. Inom varje roll krävs en rad kunskaper som steg för steg gås igenom i boken. Ledarskap i butik vänder sig till blivande och verksamma ledare inom detaljhandeln, i såväl små som stora butiker, enskilda företag och större kedjor, egenföretagare och anställda inom alla branscher.

Helena Schmidt Thurow är affärsstrateg och marknadsförare med mångårig erfarenhet av detaljhandeln och kedjeföretag som ledare, styrelseledamot och rådgivare. Hon har tidigare skrivit ”Butiksboken.

Camilla Ås Fritz är hr-chef på Apotek Hjärtat. Hon har mer än 20 års erfarenhet av ledarskap och försäljning inom detaljhandeln och olika kedjeföretag, bland annat Din Sko, Hallbergs Guld, COOP, Apoteket och Wedins Skor & Accessoarer.

Boken ges ut av bokförlaget Liber.

Fler nyheter

300 anmälda till Vd-dagen

En verklig rivstart. Intresset för Vd-tidningens nya konferens Vd-dagen som hålls på Grand Hotel den 1 oktober är mycket stort. Hittills har 300 personer anmält sitt deltagande. Det är nästan en fördubbling jämfört med förra året då konferensen hölls för första gången.

Hur viktiga är psykologiska kontrakt?

I relationen mellan arbetsgivare och anställda skapas psykologiska kontrakt som ett oskrivet komplement till det formella anställningskontraktet. Genom att förstå betydelsen av psykologiska kontrakt kan arbetsgivare utveckla ett medvetet och strategiskt relationsinriktat ledarskap. 

Expertens 7 råd om förändringsledning

Småprat skapar förtroende

Globalisering, digitalisering, ökad konkurrens. Dagens ledare har att manövrera i ett landskap som präglas av ständiga förändringar.
– Nu har det blivit ännu viktigare med ett personligt ledarskap som präglas av förtroende och tydlighet, säger Gunnar Ekman, ekonomie doktor och före detta polis som numera utbildar och föreläser om ledarskap och förändringsarbete.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här