Det är en sak att säga sig förorda mångfald – en helt annan att bedriva ett strategiskt och kontinuerligt mångfaldsarbete. Det säger Jiang Millington, kommunikationsstrateg och entreprenör knuten till branschorganisation Mångfaldsföretagarna.
Maxa affärsnyttan med mångfald
Mångfald
Vill du rekrytera och behålla toppkandidater i ditt företag? Då gör du klokt i att ta frågan om mångfald på allvar.
– Mångfald bland medarbetarna stärker idérikedomen i hela företaget, säger Jiang Millington, entreprenör inom mångfaldsarbete.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Fakta
Öka konkretionen
Mångfald och inkludering är abstrakta begrepp. Det blir enklare att mäta och utvärdera mångfaldsarbetet om man formulerar konkreta frågor, till exempel:
- Hur stor andel av medarbetarna tillhör olika kategorier? (kön, etnisk bakgrund, etc.)
- Hur väl speglas sammansättningen av medarbetare i ledningsgruppen?
- Hur väl trivs medarbetarna i de olika kategorierna?
- Hur låga eller höga är sjukskrivningstalen i de olika kategorierna?
– Vd:n och ledningsgruppen måste skapa en kultur där man vågar utmana fördomar och tänka nytt, säger hon.
Varför? Därför att toppkandidater – de du helst vill knyta till dig – förväntar sig att du ligger i framkant. De vill jobba på arbetsplatser där de utmanas, utvecklas, och där deras idéer får ta plats.
– Speglar medarbetarna målgruppen så får företaget samtidigt större förståelse för vilka värden som driver företagets stakeholders. Företaget fattar bättre beslut, stärker sitt varumärke och sin position på marknaden, förklarar Jiang Millington.
Fakta
Så stärker du mångfaldsarbetet
Utbilda, utmana och skapa strukturer så att de som rekryteras ges rätt förutsättningar att lyckas.
Främja trygghet för medarbetarna att vilja och våga pröva, misslyckas och lära av varandra.
Samordna så att mångfaldsarbetet mäts mot affärsnyttan snarare än att ses som ett socialt sidoprojekt.
Företag som samordnar mångfaldsarbetet med affärsnyttan har stora vinster att göra.
– Man bedriver inte mångfaldsarbete för att man är snäll, utan för att man är smart. Smarta företag är i sin tur robusta, och redo att möta framtidens utmaningar, säger hon.