Entrepreneur listar tre affärsmodeller som förväntas bli särskilt inflytelserika under 2025:
3 affärsmodeller som formar entreprenörskapet 2025
Affärerna
Affärslandskapet är ständigt påverkat av teknologiska framsteg och ekonomiska förändringar. För att ligga steget före behöver entreprenörer förstå de trender som formar framtidens företagande. Här är tre insikter framtagna av tidningen Entrepreneur.

Foto: Adobe Stock.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
- AI inom SaaS
Artificiell intelligens (AI) integreras allt mer i Software as a Service (SaaS), vilket ger företag smartare och mer personifierade lösningar. AI kan analysera kundbeteenden och ge skräddarsydda rekommendationer – utan manuell hantering. Dessutom införs AI-funktioner i befintliga SaaS-lösningar. Exempelvis inför branchledande SaaS-verktyg för sökmotoroptimeringslösningar AI-funktioner, vilket gör dem mer kraftfulla och attraktiva för användare. - Småskaliga byråer
Fler små och medelstora företag vill ha mätbara resultat utan att behöva langa fram den stora plånboken. Småskaliga byårer blir därför allt oftare ett förstahandsval för prisvärda marknadsföringslösningar. Det betyder inte att de stora byråerna står utan marknad men en framväxande trend är hybridmodellen – där företag kombinerar digitala verktyg med strategisk rådgivning. - VR och AR i handeln
Virtuell och förstärkt verklighet (VR och AR) används allt oftare inom e-handel för att förbättra kundupplevelsen. Appar som IKEA Places och Sephora Virtual Artist låter användare testa produkter i en digital miljö innan köp. Det gör att företag kan överbrygga klyftan mellan en fysisk butik med e-handel och minskar osäkerheten hos konsumenterna vid online-shopping.