
Carina Olson är vd och koncernchef för det kooperativa vårdbolaget Praktikertjänst. Hon har ett motto som hon försöker leva efter: ”Våga anställ personer som är smartare och bättre än du – och som vågar vara ärliga”.
– Mina personliga och professionella erfarenheter har gjort att jag känner mig trygg i mitt ledarskap, jag har inget problem med att gå från specialist till mer av en generalist. Jag behöver inte vara smartast i rummet, det vill jag gärna att mina medarbetare är.

Hon tror på att främja en kultur där man vågar vara ärlig, och tycker det är viktigt att alla vågar lyfta problem eller ifrågasätta saker så att det finns en möjlighet att bli ännu bättre.
– Sedan måste man också inse att förändring sällan kommer av sig själv och inte sker över en natt. Förändring tar tid. Lång tid. Ofta betydligt längre än man tror. Och då är målmedvetenhet ett måste.
– Ett ytterligare råd är att våga ha en röst i samhällsdebatten. Att våga stå upp för bolagets värderingar och försöka vara med och förändra spelplanen. För det krävs det mod, och min uppfattning är att medarbetare uppskattar företag som vågar stå för något.
En avgörande lärdom
En insikt och lärdom som varit avgörande i Carina Olsons vd-skap är att kommunikation är centralt för företagande och för att skapa förändring.
– Innan jag tillträdde som vd på Praktikertjänst hade jag under många år haft rollen som CFO på både Södra och Praktikertjänst. Jag var rätt långt från kommunikationsavdelningen och hade, om jag ska vara ärlig, inte alls förståelse för vikten av kommunikation.
– Jag tillträdde rollen som vd på Praktikertjänst i november 2019. Ungefär två månader senare slog pandemin ner som en bomb och samhället förändrades nästan över en natt. Som vd i en av Sveriges största privata vårdgivare inom tandvård och hälso- och sjukvård kan jag säga att jag snabbt förstod hur avgörande kommunikation var för att navigera genom allt som snabbt hände.