En ny hjärna tack
Titel: Mindchange
Författare: Ola Ahlvarsson
Förlag: Fri tanke
Det är ingen hemlighet att stressen i samhället har ökat de senaste åren. Psykiskt välmående i en hektisk värld är något som allt fler tampas med. I boken Mindchange ger författaren Ola Ahlvarsson råd och tips på hur vi ska förhålla oss till omvärldens press och höga förväntningar. Med hjälp av Mindchangemodellen hjälper han läsaren att bli chef över sina egna känslor för att skapa ett mer harmoniskt liv. Mentala och känslomässiga resurser sätts i fokus och hjälper oss att träna vårt tänkande. Ola Ahlvarsson delar även med sig av egna erfarenheter och lärdomar som entreprenör och kampsportare. För vd:n som är i behov av personlig utveckling och nya tankebanor för att hitta nya sätt att driva verksamheten framåt är det här en bra bok att börja med.
Enda vägen är uppåt
Titel: Scale up, Shape up
Författare: Thomas Ahrens
Förlag: Kunskapshuset förlag
Hur skalar man upp bolaget efter startup-fasen? Det svarar Thomas Ahrens på i boken Scale up Shape up – som ger små och mellanstora bolag verktygen och modet att våga växa. Boken ger relevanta tips och berättar både hur man vet om man sitter fast i startupfasen, och hur man tar sig därifrån. Thomas Ahrens listar både tips, varningssignaler och konkreta att göra-listor för företagsledaren som är redo att ta verksamheten till nästa nivå. Thomas Ahrens menar att det finns så många bolag som har potentialen att bli globala spelare om de bara lyckas komma upp i över 50 anställda. Den här boken kan vara ett steg på vägen till hur man gör.
Tänk som Duplantis!
Titel: Jaget före laget
Författare: Johan Fallby och Markus Johannesson
Förlag: Liber
Idrottspsykologi används för maximal arbetsprestation i Johan Fallbys och Markus Johannessons bok Jaget före laget. Här har man använt kognitiv beteendeterapi och det idrottspsykologiska perspektivet för att ta fram vad de presenterar som ”Arbetslivets prestationsmodell”. Författarna sätter prestationsmiljön i ett sammanhang med tre delar för att ge oss verktyg att inte bara kunna prestera på topp, utan även hållbart och över tid. Boken sätter fokus på nya sammanhang när arbetslivet kräver allt mer av oss, och vägleder läsaren genom nya perspektiv som kan höja både individens och organisationens prestationsförmåga. Varje kapitel avslutas med reflekterande tankar och sammanfattande tips.
Ditt sanna jag, fast bättre
Titel: Din dolda potential
Författare: Adam Grant
Förlag: Akademius
I ”Din dolda potential” krossar Adam Grant fördomarna om vad som krävs för att lyckas. Boken lär oss att inte underskatta våra egna färdigheter i en värld av underbarn som höjs till skyarna – och hur vi skaffar oss verktyg för att höja våra ambitioner, trots att vi inte föddes till Einstein. Boken innehåller både forskning och berättelser från verkligheten för att bevisa att framgång i de allra flesta fall inte alls bygger på medfödd begåvning. I en värld besatt av talang, där alla tycks lyckas leverera resultat efter resultat utan någon vidare ansträngning, är den här boken en frisk och välbehövlig fläkt. Boken innehåller även 40 konkreta verktyg för att nå nya höjder.
Nyckeln till framgångsrik kommunikation
Titel: Kommunikation för ledare
Författare: Eva Cohen
Förlag: Liber
Vill du boosta din kommunikativa förmåga? Eva Cohens bok lär dig hur du når framgång och får medarbetarna med dig. Boken guidar läsaren genom olika tips kring chefens kommunikationsuppdrag – tillit, tydlighet och respekt – och visar hur du som ledare motiverar och involverar samt hur du navigerar kommunikationen under förändringar. Duktiga ledare har en god kommunikativ förmåga och boken konkretiserar varför, samt hur du tar dig dit. Boken är lättläst, tydlig och lättnavigerad – och får dessutom lätt plats i väskan.
Bli störst, bäst och vackrast
Titel: Power seduction och skill – Hemligheten bakom framgångsrika varumärken
Författare: David Loid och Carl Schreiter
Förlag: Ekerlids
En ny syn på varumärkesutveckling presenteras av David Loid och Carl Schreiter i boken Power seduction och skill – Hemligheten bakom framgångsrika varumärken. Boken guidar läsaren genom nyckelfaktorerna bakom framgångsrika varumärken och fungerar som en inspirationsguide för framgångsrikt varumärkesbygge. Författarna illustrerar hur man hur man som företagsledare både kan stärka och bygga ändamålsenliga varumärken. Boken sätter ljus på hållbarhet, lönsamhet och utveckling för både företaget, varumärket och individen. Vill du skapa ett varumärke som står sig över tid och samtidigt bidrar till utveckling är det den här boken du ska läsa.