Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Google återigen Sveriges högst ansedda arbetsgivare

Arbetsmiljö Sedan Academic Work 2015 började ranka Sverigs mest attraktiva arbetsgivare bland studenter och akademiker i början av sin karriär har Google haft förstaplatsen. Så blev det i år också.

Google återigen Sveriges högst ansedda arbetsgivare

Google står återigen orubbade på förstaplatsen när studenter och akademiker i början av sin karriär, så kallade young professionals, rankar Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Det står klart när Academic Work nu presenterar 2019 års upplaga av Young Professional Attraction Index, YPAI. En nykomling på listan är svenska Oatly som klättrar rakt in på en 11:e plats.

Det är femte året i rad som Academic Work tillsammans med Kantar Sifo genomför undersökningen Young Professional Attraction Index, YPAI. I år har drygt 7 000 studenter och akademiker fått rangordna svenska arbetsgivare utifrån tre kriterier; deras övergripande rykte, deras upplevda framgång samt huruvida de kan tänka sig att arbeta där.

Läs mer: 6 steg skapade Googles högpresterande team

– De främsta anledningarna till att vi har lyckats bygga en så stark kultur är att vi från första början insett att rekrytering är bland det viktigaste vi gör och investerar mycket tid och resurser i detta. Andra saker jag vill lyfta är att vi är oerhört transparenta och ger våra anställda en röst och en trygghet att våga prova, utmana och misslyckas, säger Martin Eriksson, Staffing Business Partner på Google.

I årets upplaga hittar vi även en ny svensk raket i livsmedelsföretaget Oatly som klättrar till en 11:e plats.

– Vi brinner för hållbarhet, hälsa och transparens. På Oatly har vi jobbat enligt dessa värderingar sedan starten 1994. De delas av våra medarbetare och är väldigt levande i vår vardag och i varje beslut vi fattar. Jag tror att young professionals ser vad Oatly står för, och att det bidragit till vår fina placering i detta index, säger Maria Lindén, HR Manager på Oatly, och fortsätter:

– Vårt uppdrag är att bidra till en positiv och hållbar utveckling av samhället. Oatly befinner sig just nu i en spännande global tillväxtfas, som går i takt med människors ökade insikt om att vi måste ställa om till en mer växtbaserad kost för vår hälsas och för vår planets skull.

Läs mer: Oortodoxt tänkande bakom Googles framgångar

Sedan 2015 har det varit stor omsättning bland arbetsgivarna på topp-100-listan. Omkring 25 procent av arbetsgivarna byts ut varje år.

– Vi är inte förvånande att Google är kvar i toppen och att Oatly klättrar rakt in på en 11:e plats. Det är två arbetsgivare som har varit väldigt duktiga på att skapa sig en stark identitet som medarbetarna är en självklar del av. Men det är viktigt att arbetsgivare inte stirrar sig blinda på de företag som toppar listor när det kommer till arbetsgivarattraktion. Om vi försöker efterlikna andra riskerar vi istället att uppfattas som generiska. Säg istället det som ingen annan arbetsgivare kan säga, det som gör den egna organisationen unik, säger Julia Granström, Employer Branding Specialist på Academic Work.

TIO I TOPP-LISTAN, YPAI 2019:

1. Google

2. IKEA

3. Spotify

4. Microsoft

5. Apple

6. Tesla

7. NASA

8. Volvo Group

9. Volvo Car

10.Scania

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.