nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Oortodoxt nytänkande bakom Googles framgångar

Hur gör Google för att behålla sin konkurrenskraft och innovationsförmåga i en snabbföränderlig värld? Forskaren Annika Steiber berättar i en ny bok hur företaget gör för att lyckas.

Google är känt för att bygga sina framgångar på medarbetarnas kreativitet och för att bygga en företagskultur som främjar innovation och nytänkande. Annika Steiber, civilingenjör i industriell ekonomi och PhD specialiserad på Corporate Innovation, har under ett år studerat Google från insidan för att se vad företaget gör för att lyckas upprätthålla sin kreativa låga. Resultatet är boken Googlemodellen – företagsledning för kontinuerlig innovation i en snabbföränderlig värld”

– Avsikten med boken är att ge en fördjupad förståelse för hur Google har byggt upp och arbetar för att bibehålla sin innovationsförmåga. Den visar också hur företaget med sina många gånger oortodoxa managementprinciper har skapat en förmåga till kontinuerlig innovation, säger Annika Steiber.

Boken ges ut av Vinnova och förhoppningen är att boken med Google som exempel kan inspirera andra organisationer till förändring i innovativ riktning.

– Den som tror att Google är en lekstuga där en massa ingenjörer springer runt och hittar på roliga idéer har all anledning att läsa boken. Det är imponerande hur systematiskt och brett företaget arbetar för att främja innovation, säger Carl Ridder på Vinnova om boken.

Fler nyheter

Hög arbetsbelastning stressar cheferna 

En ny undersökning visar att nära två av tre svenska chefer upplever arbetsrelaterad stress flera gånger i veckan – minst. Majoriteten anser inte heller att deras arbetsgivare gör något för att motverka stress och för var fjärde chef har stressen varit så påtaglig att man sökt sig till en annan arbetsplats.

Vd-brevet vanligast vid ID-kapningar

En ny undersökning visar att 45 procent av svenska företag med upp till 250 anställda har drabbats av eller utsatts för ett försök till en ID-kapning och hela 30 procent under det senaste året. Vd-brevet är det vanligaste sättet.

300 anmälda till Vd-dagen

En verklig rivstart. Intresset för Vd-tidningens nya konferens Vd-dagen som hålls på Grand Hotel den 1 oktober är mycket stort. Hittills har 300 personer anmält sitt deltagande. Det är nästan en fördubbling jämfört med förra året då konferensen hölls för första gången.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här