I Academic Works undersökning Young Professional Attraction Index (YPAI), den femte i ordningen, svarade drygt 7 000 young professionals på vad som är viktigast vid valet av arbetsgivare. Undersökningen visar att ”Trevliga kollegor och bra arbetsmiljö” värderas allra högst. Med ”Bra arbetsmiljö” syftar målgruppen i detta fall inte på den fysiska arbetsmiljön utan på den sociala. Det är med andra ord relationerna på arbetsplatsen som står i fokus när young professionals väljer arbetsgivare.”Bra chef” som i fjol toppade listan landar i år på en fjärde plats.
Trevliga kollegor viktigare än en bra chef
Arbetsmiljö
En ny undersökning visar att trevliga kollegor och bra arbetsmiljö är absolut viktigast när studenter och akademiker i början av karriären ska välja arbetsgivare.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
– Företag som lyckas skapa en god arbetsmiljö och dessutom vet hur de ska förmedla detta till potentiella medarbetare har ett försprång i jakten på nya medarbetare. Många arbetsgivare låter HR & rekryterande chefer berätta hur det är att jobba hos dem. Lyft istället fram medarbetarnas egna erfarenheter, det ger en mer trovärdig bild av företaget och den sociala arbetsmiljön på arbetsplatsen, säger Julia Granström, Employer Branding Specialist på Academic Work.
Läs mer: Google igen Sveriges högst ansedda arbetsgivare
En nykomling på årets lista är ”Trygg anställning” som hamnar på en sjätte plats. Denna faktor har varit med på topplistan även tidigare år men då under definitionen ”Trygga anställningsvillkor”.
– Begreppet ”Trygg anställning” definieras nu bredare av målgruppen. Det handlar inte längre endast om anställningsvillkoren utan också om likabehandling, mångfald, jämställdhet och möjlighet till långsiktig utveckling, berättar Julia Granström.
Läs mer: Yngre företagare har mer fokus på arbetsmiljön
Lina von Post, Head of Marketing & Communications på Academic Work konstaterar att årets undersökning visar att det är kandidaternas marknad.
– Många företag har redan insett detta men det finns fortsatt även en hel del som måste börja prioritera det långsiktiga kompetensbehovet och arbetsgivarvarumärket i sin affärsplan. Genom YPAI hoppas vi kunna sprida vår kunskap om hur arbetsgivare ska tänka, kommunicera och agera för att locka till sig de bästa talangerna. Att ha rätt kompetens på plats är helt avgörande för ett företags framgång, säger hon.
De viktigaste faktorerna för young professionals vid val av arbetsgivare
1. Trevliga kollegor/bra arbetsmiljö = 62%
2. Bra lön och förmåner = 55%
2. Intressanta och utmanande arbetsuppgifter = 55%
4. Bra chef och ledarskap = 52%
5. Goda utvecklingsmöjligheter = 47%
6. Trygg anställning = 37%
6. Flexibel arbetsplats och arbetstid = 37%
8. Geografiskt läge/närhet till hemmet = 28%
9. Företagets värderingar och kultur = 27%
10. Tydliga förväntningar och mål = 22%