Behövs djupare förståelse om kvinnors företagande

Affärerna En ny rapport visar att allt färre kvinnor väljer att starta företag och oftast i mindre skala än män. För att vända den nedåtgående trenden behövs en djupare förståelse för hur kvinnor driver företag och deras förhållningssätt till finansiering och tillväxt.

Behövs djupare förståelse om kvinnors företagande
Undersökningen visar tydligt att många kvinnor som driver företag inte nödvändigtvis följer den mall som många förväntar sig av företagare och entreprenörer. Foto: Adobe Stock

Rapporten har tagits fram av Europe Enterprise Network (EEN), Almi Mälardalen och Företagarna på uppdrag av Tillväxtverket.

–  Trots den starka självbilden att Sverige är ett av världens jämställda länder står sig kvinnors entreprenörskap lågt i förhållande till andra länder. Nu behövs krafttag från politiker, riskkapitalister, banker och företagarorganisationer för att fler kvinnor ska starta, driva och skala upp sin verksamhet, säger Theresa Ryberg, Head of Office, EEN Stockholm Mälardalen.

Undersökningen visar tydligt att många kvinnor som driver företag inte nödvändigtvis följer den mall som många förväntar sig av företagare och entreprenörer. Det är inte företag med ambitioner om skyhög omsättning och flera hundra anställda. Kvinnor som driver företag söker andra saker.

Många, mer än hälften, av företagarna i rapporten är istället soloföretagare eller har en anställd. De flesta fortsätter driva sina företag eftersom de uppskattar friheten och flexibiliteten företagandet möjliggör, inte för att de tjänar enorma summor med pengar. Samtidigt har de flesta, drygt fyra av fem, en ambition att påvisa tillväxt inom de kommande två till fem åren och det finns en tydlig ambition om att verka på en internationell marknad. Nästan fyra av fem har redan kunder, samarbetspartners eller leverantörer i utlandet.

–  Den förlegade bilden av vad en företagare är, gör och ser ut måste förändras. Vi måste också prata om att kvinnor ofta driver företag på andra sätt än män. Det ena kan inte antas vara mer eftersträvansvärt än det andra, menar Lina Skandevall, expert på kvinnors företagande, Företagarna.

När det gäller finansiering visar undersökningen att kvinnor som driver företag är relativt försiktiga med extern finansiering, framförallt vad gäller lån. Drygt två av fem har aldrig sökt extern finansiering, de flesta med anledningen att man vill växa organiskt eller att de använt egna medel att finansiera tillväxten med. Något som även bekräftas av Almi som får in många fler låneansökningar från män än kvinnor.

Rapporten fastslår att det behövs ett nytt sätt att arbeta på för att kapitalet ska nå fler kvinnor som driver företag. Banker, stödorganisationer för företag och andra finansiärer måste samarbeta för att skapa riktade insatser för kvinnor som driver företag.

– Vi behöver fler växande företag som drivs av kvinnor. Men för att det ska bli verklighet behöver vi som investerar i företag förstå hur kvinnor som driver företag ser på finansiering, vilka hinder som finns och hur dessa hinder elimineras, avslutar Carina Lahall, Almi Mälardalen.

Läs hela rapporten.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste