Arbete orsakar inte all stress

Stress Läkaren Clas Malmström tycker att vi ska utmana begreppet överansträngning och istället fokusera på ”underåterhämtning”. Konsten är att kunna vila och ladda batterierna på rätt sätt.

Arbete orsakar inte all stress

Clas Malmström är uppmärksammad för sitt arbete med metodutveckling inom mental friskvård och psykiatrisk rehabilitering. Han konstaterar att de som idag definieras som utbrända i Sverige inte enbart bränt sina batterier på jobbet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Lika ofta handlar det om privata bekymmer med inre stress

som oro, ångest och osäkerhetskänslor. Då är det svårt att slappna av och komma till ro. Svenskarna orosbenägenhet har ökat med 300 procent sedan 1980-talet, säger Clas Malmström.

I boken ”Ett bra liv är inte bekvämt” pekar han på att vi i Sverige, trots att vi hör till de minst sjuka folken i världen, inte mår bra.

– Vi har faktiskt tagit täten i världen när det gäller underåterhämtning och vi har en alldeles för dålig mental hygien.

Clas Malmström konstaterar att människor som är bra på att hålla sig friska har promotiv kompetens och perspektivförmåga.

I den allmänna debatten framförs ofta åsikten att vi arbetar för mycket och att det är jobbet som stressar oss sönder och samman.

– Men vi svenskar jobbar mindre än i jämförbara länder. Yttre stressorer har vi svenskar faktiskt mindre av än i de flesta andra länder, berättar Clas Malmström.

Han menar att ett stort problem för svenskar är att vi har ett alldeles för starkt kontrollbehov och för många måsten i våra liv.

– Och så är vi otroligt rädda för att det ska hända obehagliga saker. Ett bra liv är också fyllt av ovisshet, tuffa utmaningar och motgångar, vilket vi har svårt att acceptera.

En ond cirkel

Det är lätt hänt att den som har hamnat i en ond cirkel med sömnbesvär, otillräcklig återhämtning, tilltagande trötthet, skörhet och stresskänslighet skyller detta på jobbet.

– Men att bli sjukskriven löser inte problemet. Det är förmågan att komma till ro och få kvalitet i återhämtningen som är avgörande, betonar Clas Malmström.

Han konstaterar att mindre arbete inte automatiskt ger mindre trötthet. Istället är det växling från ansträngning till återhämtning som genererar ny energi vilket botar tröttheten.

– Man måste helt enkelt gå hela vägen och försätta sig i kvalitativ vila i depåstoppen för att kunna ladda batterierna och bli pigg igen. Återhämtning är en färdighet värd att träna på.

För en högpresterande vd gäller det att göra avslappning till en medveten färdighet så att man när som helst och var som helst och under nästan vilka omständigheter som helst själv kan bestämma sig för att ta en paus och vila med kvalitet.

– Begreppet överansträngning bör utmanas och istället ska vi fokusera på ”underåterhämtning” som ställer krav på mer proaktivitet hos alla människor som vill leva ett bra liv både hemma och på jobbet. Jag har försökt att få in underåterhämtning i svenska akademins ordbok men inte lyckats ännu.

Promotiv kompetens

Clas Malmström har sett att människor som är bra på att hålla sig friska har promotiv kompetens och perspektivförmåga.

– De ställer sig frågan om deras situation är bra nog och tar initiativ till att ändra på den – tillsammans med arbetskamrater, familjemedlemmar eller andra berörda. Det lönar sig inte att bara skylla på arbetsmiljön och chefen utan man måste ta itu med det egentliga problemet.

Vad ska man då göra för att återhämta sig?

– Det är naturligtvis helt personligt, men grundprincipen är att få in omväxling i vardagen och att bli mer närvarande, rensa huvudet från alla tankar, oftare komma till ro. Det gäller att aktivera andra delar av hjärnan än dem man använder så mycket i jobbet. Att motionera är ett bra exempel, dels för att det ger fysisk omväxling och stimulans, dels för att trötta muskler frisätter ämnen som befrämjar hjärnans återhämtning, avslutar Clas Malmström.

Fakta

5 tips för att återhämta sig

  1. Träna avslappning. Förmågan att försätta sig i ett rofyllt sinnestillstånd mellan varven är otroligt viktigt.
  2. Motionera regelbundet. Ta i så att du blir svettig och fysiskt trött.
  3.  Få in mer omväxling i normalveckan, både fysiskt och mentalt.
  4. Vad är det som ger dig energi? Experimentera, våga testa nya aktiviteter.
  5. Identifiera och eliminera dina energitjuvar. Våga välja bort!

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.