Lagom stress ger positiva effekter

HR & Arbetsmiljö Måttlig stress är bra för hälsan och för arbetet. Avgörande för att göra det till en positiv stress, är att man tror sig kunna hantera denna stress, samtidigt som man har copingstrategier för det.

Lagom stress ger positiva effekter

Mamunur Rashid, doktor i arbetshälsovetenskap vid Högskolan i Gävle, konstaterar att det bevisligen är så att måttlig stress är bra för vår allmänna hälsa och har en positiv inverkan på våra dagliga aktiviteter. Om man har en stark tro på sitt arbete som meningsfullt, kan man till och med självmant välja att arbeta på en stressig arbetsplats.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Många läkare och sjuksköterskor väljer, till exempel, att arbeta på en akutavdelning fast de vet att det är en stressig arbetsmiljö där. De kan sin profession och har på så sätt kontroll och en realistisk tro på sig själva trots den stressiga miljön.

– De behöver också få korta stresspåslag för att klara vissa pressade situationer. De vet att de kan hantera stressen och vissa människor tycker också om utmaningar, säger Mamunur Rashid.

Han berättar att ibland kan man till och med vara tvungen att framkalla lagom stress att utföra sitt arbete. Stressnivån beror också på hur man organiserar sitt arbete. Om man till exempel har en arbetsuppgift och samtidigt en deadline, måste man lägga upp ett arbetsschema, sätta ett mål – som kommer att minska stressen.

– Moderat stress hjälper oss att strukturera vårt arbete och att hålla vårt schema varje dag. Det innebär också att man kommer att prioritera sina arbetsuppgifter och på det sättet lösa dem på ett bättre sätt.

Men samma uppgift när du inte tror på att du ska klara av det, har för lite tid och ingen eller dålig support, kommer att leda till negativ stress. En negativ stress som kan innebära ångest och negativ kronisk stress kan vara orsaken till en förhöjd risk för många sjukdomar, inklusive hjärt-kärlsjukdomar.

– Så vi måste också vara mycket uppmärksamma på att människor har olika förmåga när vi delar ut arbetsuppgifter.

Mamunur Rashid vill se arbetsgivare satsa mer på utbildning i olika hanteringsstrategier för att minska negativ stress, något som han säger definitivt skulle vara till nytta för arbetstagarnas hälsa och produktiviteten i ett företag.

– Du kan själv påverka din stress genom medvetenhet, kunskap och genom ett ändrat beteende. Men människor behöver också support när de är stressade och det är ett dokumenterat medicinskt faktum att stöd från arbetskamrater eller familj hjälper till att minska den negativa stressen, avslutar han.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.