6.45 Väckarklockan ringer. Jag är egentligen en morgonperson. Förmiddagarna är då jag åstadkommer mest, men jag har ändå inte riktigt vant mig efter julledigheten. Det brukar ta en vecka att komma i gång på riktigt. Jag börjar med att kolla nyheterna och kolla att tåget går som det ska. Mitt jobb innebär mycket resor och många möten. När tågen går i tid blir allt så mycket enklare. Frukost blir en smörgås och ett glas juice ensam. När jag reser går jag ofta hemifrån samtidigt som familjen kliver upp. Glad att jag har nära till stationen. Det räcker att jag går 15 minuter innan tåget ska gå.
Fakta
Jonas Karlsson
Gör: Jag är vd i ett bolag som heter Oslo-Sthlm 2.55 som ägs av de större städerna och regionerna i stråket mellan Oslo och Stockholm. Vårt uppdrag är att snabbare få till en bättre järnvägsförbindelse i stråken mellan huvudstäderna. Man kan fråga sig varför vi finns. Egentligen är det inte så konstigt. Goda kommunikationer, möjlighet att pendla och möjlighet för företag att hitta rätt medarbetare, är avgörande för en regions utveckling. Samtidigt finns det mycket större behov än vad det finns resurser. Om inte regioner och städer är där och berättar om behoven finns det en risk att investeringarna hamnar på andra ställen. För oss har det dessutom varit viktigt att inte bara ställa krav utan att också bidra med att hitta lösningar. På så sätt försöker vi underlätta för regeringar och myndigheter för att hitta lösningar på de behov som finns.
Därför trivs jag med jobbet: Jag har på olika sätt jobbat med samhällsfrågor och samhällsutvecklingsfrågor hela mitt yrkesliv. Att samla aktörer med olika erfarenheter och kompetenser för att tillsammans hitta lösningar på viktiga samhällsutmaningar är det som jag tycker är allra roligast. Att ha möjlighet att verkligen på djupet sätta mig in i ett projekt som Oslo-Sthlm 2.55 är en förmån. Det är tyvärr inte ovanligt när man debatterar infrastruktur, att man förenklar problem och överdriver effekter. Vi har hela tiden bestämt oss för att inta göra det. Att allt vi gör ska vara på riktigt och att vi ska driva på genom att ta fram genomarbetade underlag och inte bara marknadsföring. Och det känns som om vi verkligen har fått respekt för att vi gör ett seriöst jobb.
7.51 På tåget till Stockholm. Det här är kanske min mest produktiva tid. Nu har jag drygt en och en halv timme på mig innan jag är i Stockholm. Det räcker för att svara på mejl och förbereda presentationerna jag ska hålla under dagen. Fördelen med att ha jobbat med projektet i drygt sju år nu. Jag kan det väl, har mycket underlag och det brukar gå ganska snabbat att anpassa presentationen utifrån de som jag ska möta. Hinner till och med skriva en text som jag lovat att leverera. Ibland känner jag att jag är mer effektiv på tåget än på kontoret. Det går inte att prata i telefon och Teams-möten blir inte bra. Lika så gott att stänga ute omvärlden och bara fokusera på det som ska göras. Jag kommer ihåg en journalist som en gång frågade mig om jag inte tröttnade på att pendla så ofta till Stockholm. Jag svarade att det inte var så farligt – det tar bara tio minuter. Han såg frågande ut och jag förklarade att resten är arbetstid, bra arbetstid. Bara det är ett argument för varför det är så viktigt att utveckla tågtrafiken. Bra tågtrafik är dubbelt produktivt, att åka bil är bara bortkastad tid.



