
Under Corona krisen har det blivit tydligt att vissa företag, trots enorma påfrestningar och utmaningar, lyckas behålla en positiv företagskultur. Medarbetare har lyckats behålla optimism och stöttat varandra. Vad är det som särskiljer de företag som lyckas går starkare ur en kris?
Till att börja med är det viktigt att inse hur lätt det är för oss människor att påverkas av varandras känslor och attityder. Vi smittar varandra med både negativa och positiva känslor. Negativa attityder smittar särskilt fort eftersom våra hjärnor lägger mycket större vikt vid negativa signaler än positiva. Därför kommer negativa nyheter och signaler om fara att spridas mycket fortare än positiva nyheter.
Då är det avgörande att du som vd tydligt och aktivt agerar som en motpol till allt det negativa som sker. Det är ganska lönlöst att försöka påverka instinktiva eller personlighetsmässiga beteenden. Överlevnadsinstinkten eller en personlig tendens att oroa sig vid förändring är djupgående tillstånd. Man riskerar mest att slösa värdefull energi på att ge rationella eller sakliga argument till att motverka beteenden som beror på instinkter och personlighetsdrag.
Däremot går det att påverka vissa emotionella tillstånd som inte är utpräglat instinktiva eller mestadels beror på personlighet. Forskning kring det så kallade ”psykologiska kapitalet” inom organisationer visar tydligt att följande fyra emotionella tillstånd kan påverkas hos oss alla och har stor påverkan på våra prestationer: hoppfullhet, självsäkerhet, motståndskraft och optimism.


