5 råd för att behålla medarbetarna

Arbetsmiljö Enligt en undersökning om de viktigaste parametrarna för att behålla medarbetare som företaget Talentsoft gjort visar det sig att 3 av 4 av respondenterna anser att en av de tre viktigaste parametrarna på arbetsplatsen är bra kollegor.

5 råd för att behålla medarbetarna

Svenskar byter arbetsplats som aldrig förr. Trots att den flexibla arbetsmarknaden innebär många fördelar som kompetensdelning och engagemang ställer de frekventa arbetsskiftningarna stor press på företag. Varje gång en medarbetare lämnar företaget ökar arbetsbelastningen på återstående personal och mer resurser krävs under upplärningsperioden vilket leder till en effektivitetsförlust. Därför är det viktigt att ha kännedom om medarbetarnas underliggande motivation till att stanna kvar på arbetsplatsen.

– Vidareutveckling, tidiga fredagar och årliga bonusar kan alla vara bra verktyg, men i synnerhet väger den sociala sammanhållningen stort. Som tur är kräver det ofta överraskande lite av verksamheten för att investera i den kollegiala sammanhållningen – och investeringen skapar goda resultat, säger Allan Nygaard, Nordic Regional Director hos Talentsoft.

I undersökningen berättar hela 75 procent av respondenterna att deras tre viktigaste parametrar på arbetsplatsen är bra kollegor. I jämförelse nämner 64 procent bra lön och 46 procent flexibla villkor som en av de tre viktigaste parametrarna.

Talentsoft 5 råd för att behålla medarbetare

1) Investera i den kollegiala sammanhållningen

Möjligheterna för sociala aktiviteter är många, men viktigast av allt är det att erkänna att inte-arbetsrelaterad tid med kollegor både stärker motivationen och samarbetet och är alltså en bra investering för företaget.

2) Var öppen för löneförhandlingar

För många är lön en avgörande motivationsfaktor och det kan betala sig beträffande kostnaderna för rekrytering.

3) Erbjud flexibla villkor

Möjligheten för att gå tidigt eller att få arbeta hemifrån kan bidra till större engagemang och effektivitet.

4) Prioritera vidareutveckling

Både i form av kurser och utbildning samt daglig motivering, stöd och driftig dialog.

5) Stärk relationen mellan ledningen och medarbetare

Respektera varandras professionella roller och ställ krav samt involvera varandra.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.