Du har något viktigt att säga, och du vill bli lyssnad på. Hur gör du? Många skulle nog säga att det är kritiskt läge i början, och att du måste erövra rummet och åhörarnas uppmärksamhet direkt. Men du vill ju också att deras tankar ska stanna kvar hos dig under hela din presentation. Kommunikationsexperten och Stanfordföreläsaren Matt Abrahams ger i Harvard Business Review sin tre bästa tips för att kommunicera med kraft och både erövra och hålla kvar dina åhörare tills du har talat klart.
3 tips: Så behåller du publiken under (hela) ditt anförande
Presentationsteknik
Det räcker inte att fånga åhörarnas uppmärksamhet – du måste också hålla kvar den för att kommunicera effektivt. Här är tre metoder för att fängsla publiken som ett proffs.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Skapa kroppsligt engagemang.
Oavsett om du håller en presentation live eller online, fundera på hur du kan få din publik att röra på sig. Ett enkelt ”Hälsa på personen bredvid dig” eller ”Räck upp handen om du tycker X, Y, eller Z” kan göra dem mer aktiva. Målet är att få publiken att bli deltagare, inte bara åskådare.
Var tankeväckande.
Kämpa emot publikens tendens att tappa fokus eller göra annat samtidigt genom att engagera dem mentalt. Det kan du göra genom att ställa direkta frågor, ta upp spännande fakta eller jämförelser, eller genom att ge dem oväntade liknelser att tänka på.
Nyttja språkliga knep.
Använd språket för att inkludera din publik. Nämn åhörarnas namn när du kan, och använd fraser som ”Som ni vet…” eller ”Idag kommer ni att lära er…” för ett direkt tilltal till gruppen. Få igång deras fantasi med fraser som ”Tänk om du kunde…” eller ”Föreställ er detta…” så att de kan se framtiden, eller ”Kommer ni ihåg när…” eller ”Tänk tillbaka på när…” för att ta dem tillbaka till det förflutna.