3 tips från Sveriges bästa kundservicemedarbetare

Verktygslådan Utmärkelsen ”Sveriges mest engagerade kundservicemedarbetare” får i år Richard Sefyrin Lund på kreditmarknadsbolaget Entercard. Utmärkelsen är baserad på data från undersöknings- och actionplattformen Brilliant Future och kunderna har gett vinnaren maxbetyg.

3 tips från Sveriges bästa kundservicemedarbetare
Richard Sefyrin Lund.

– Jag blev väldigt överraskad och glad, det är ett fint kvitto från kunderna. Men även om det står mitt namn på priset så är det ett pris till Entercard också. Jag hoppas att det här ska inspirera och motivera ännu fler till att göra det lilla extra för att leverera en engagerad kundupplevelse, kommenterar Richard Sefyrin Lund.

Att ha engagerade medarbetare är en viktig faktor för att kunna leverera en bra kundupplevelse. Engagerade medarbetare skapar lojala kunder och stärker affären.

– Jag är noga med att behandla varje kund och varje ärende så unikt som möjligt. Det är viktigt att inte se kunden som ett ärende som klumpas ihop med andra ärenden utan att engagera sig, lyssna in, individanpassa och ge ett personligt bemötande. Att ta sig tid till att förstå vad som är viktigt för just den här kunden är helt avgörande, säger Richard Sefyrin Lund.

3 tips från Richard Sefyrin Lund på hur man levererar en bra kundupplevelse

1. Var personlig

Var inte rädd för att ge ett personligt bemötande. Engagemanget är kanske det främsta som särskiljer ett bra kundbemötande från ett dåligt kundbemötande. Det är såklart viktigt att ge ett professionellt intryck också men undvik robotkänslan och var dig själv.

2. Ta dig tid att lyssna in

Att ta sig tid till att förstå vad som är viktigt för kunden är helt avgörande. Stressa inte igenom ärendet, utan ge den tid som behövs för att kunna ringa in problemet och ge förslag på möjliga åtgärder. Att lyssna är A och O för en bra kundservicemedarbetare.

3. Skräddarsy upplevelsen

Var noga med att behandla varje kund och varje ärende så unikt som möjligt. Det är viktigt att inte se kunden som ett ärende som klumpas ihop med andra ärenden utan att hela tiden individanpassa och skräddarsy sina lösningsförslag.

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.