Snabbfotade förändringar
Det är knappast någon nyhet att värdeskapande arbete i allt större utsträckning sker i snabbfotade nätverksteam med representanter från olika avdelningar. En del satsar på ledarskapsutveckling för att bättre kunna hantera de nya förutsättningarna. Det hjälper sällan långsiktigt om den underliggande strukturen i ledningsgruppens arbete fokuserar på traditionella nyckeltal, centraliserat beslutsmandat och på att avdelningsbudgetar hålls.
Föråldrad ledningsstruktur
Vi ser alltför ofta att det är just denna, ofta föråldrade, ledningsstruktur verksamheter tar utgångspunkt i arbetet med att utveckla ledningsgruppen. Många vd:ar börjar också i ”fel ände” när de funderar på vilka personer som ska vara med i ledningsgruppen, istället för att fundera på vad ledningsgruppens uppdrag egentligen är.
Vilket är uppdraget?
Uppdraget kanske ska handla om att staka ut en tydlig riktning och att förenkla vardagen för projektansvariga och processägare? Traditionellt budgetarbete och affärsplaner nedbrutna i avdelningsaktiviteter fungerar inte längre optimalt, när ständigt förändrade projektsamarbeten bestående av personer från olika avdelningar blir allt viktigare.
Fakta
Fem frågor som utvecklar ledningsgruppen
* Vilket är det huvudsakliga skälet till att ni behöver förbättra ledningsgrupparbetet?* Om du fick starta från scratch idag, vilka delar av det nuvarande ledningsgrupparbetet skulle då inte vara med?* Vilket är ledningens primära uppdrag? Utifrån det, vilka kompetenser behövs i gruppen?* Vilka skulle kunna vara hörnpelarna i en alternativ ledningsstruktur? Identifiera några utvalda huvudprocesser som skär genom organisationen, med processägare, eller några få aktuella projekt.* Hur vill du att beslutsfattandet ska fungera i organisationen, kanske kan mer operativa beslut tas direkt i arbetsprocesserna och i projekten?
publicerad 27 december 2016