Undersökningen PotentialBarometern visar att verksamhetskulturen är en av de allra viktigaste parametrarna för att kunna skapa resultat, enligt cheferna, men det saknas mätbarhet och reella bevis att värderingsdrivna organisationer ger ett bättre ekonomiskt utfall. Dessutom görs sällan matchning mot verksamhetskulturen, till exempel i samband med rekrytering, vilket tenderar att rendera delar av redan gjort värderingsarbete.
Värderingar det viktigaste för att nå resultat
Ledarskap & Styrning En ny undersökning visar att 62 procent av alla chefer anser att värderingar är det viktigaste när de anställer och vidareutvecklar medarbetarna och menar att värderingarna är en utslagsfaktor. Men de har få mätmetoder som kan bevisa fakta.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Organisationer lägger stor vikt vid värderingsgrundande arbete och förlitar sig på värderingar som en viktig faktor för framgång. Trots det förlitar sig organisationer på subjektiva bedömningar kring hur verksamhetskultur kan bidra till reella resultat och sättet att mäta, saknar fortsättningsvis strukturerade processer eller objektiv hantering. Arbetet sker genom ledande frågemetoder, eller definitioner som ger upphov till en stor mängd tolkningar. Trots det tror organisationerna att de har kontroll på sitt värderingsarbete, baserat på magkänsla, med få inslag av fakta.