3. Sminkade grisar -> Transparens
I stället för att putsa på ytan och framstå som bra – var transparenta och öppna, men ni kan fortfarande fokusera på era fördelar.
4. IQ -> Delta-Q
Det är inte bara intelligens som räknas längre utan också Delta-Q – förmågan att förändras. Ni kommer inte att göra skillnad om de som jobbar hos er inte gör skillnad och vill förändra.
5. Skyldighet -> Frivillighet
Tänk inte att medarbetarna är skyldiga att utföra sina arbetsuppgifter, utan attrahera, engagera och utveckla medarbetarna varje dag. De ska känna sig fria, men ändå välja att vara kvar.
6. Avsänd tydlighet -> Upplevd tydlighet
Tänk på att det inte är vad ni säger utan hur det uppfattas som avgör om ni kommunicerar bra. Bra kommunikation skapar trygghet.
7. Sägs -> Kännas
Det räcker inte att säga rätt saker, det gäller också att få medarbetarna att känna dem. Fokusera på vad medarbetarna upplever, från rekrytering och framåt. Se till att allt är redo när en medarbetare börjar hos er – man ska inte behöva vänta på att få en dator till exempel.
8. Backspegel -> Framruta
Titta inte tillbaka vid ett utvecklingssamtal efter ett år och säg ”Det där gick inte så bra”. Titta i stället framåt. ”Vad ska vi göra för att det ska gå bra för dig?”
9. Exit-intervju -> Stanna-intervju
Vänta inte tills medarbetare slutar med att ta reda på vad de tycker om er som arbetsgivare. Analysera i stället varför medarbetare stannar. Intervjua speciellt era mest engagerade medarbetare: Vad gör dem engagerade? Vad gör att de stannar?
10. Sällan och mycket -> Ofta och lite
Gör kontinuerligt små medarbetarundersökningar. Academic work själva ställer frågor till sina medarbetare varje månad och justerar efter det, i stället för att göra stora undersökningar sällan och få ett stort sjok av svar.
Läs mer om det här i Svante Randlerts bok ”Drömarbetsgivaren: 10 budord för att få medarbetare att vissla på väg till jobbet” (Ekerlids förlag).
publicerad 12 oktober 2017