Svenskarnas köpkraft har försvagats

Ekonomi Svenska konsumenter får allt sämre ekonomi, visar en undersökning som också pekar på att allt fler handlar på kredit eller delar upp betalningen.

Svenskarnas köpkraft har försvagats
Foto: Stock Adobe

85 procent av svenskarna uppger att deras köpkraft har försvagats under de senaste 12 månaderna, med unga under 30 år som den mest drabbade gruppen (91 procent). Det visar NetOnNets senaste handelsrapport, ”Svenska handelstrender 3.0”.

En följd av den minskade köpkraften är att fler konsumenter utnyttjar kampanjer, väljer prisvärda alternativ och köper begagnade varor.

– Undersökningen visar att konsumenter generellt letar efter alternativ med lägre priser, som kampanjer och mer prisvärda alternativ, och att det är ännu viktigare nu än för ett år sedan för konsumenten. Just nu är detta den viktigaste drivkraften för shopping för många svenskar, säger Josefin Dalum, vd på NetOnNet, i ett pressmeddelande.

Av rapporten kan man också utläsa att femton procent har använt delbetalningar och/eller kreditkort i större utsträckning än tidigare under de senaste tolv månaderna.

– Det innebär en markant ökning med fyra procentenheter, från elva procent, jämfört med när vi presenterade vår handelsrapport i juni 2023, kommenterar Josefin Dalum.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.