Hållbarhet viktigt för kunderna

Hållbarhet En ny undersökning visar att 65 procent av svenskarna anser att företagens hållbarhetsarbete är viktigt. Men bland småföretagare har endast 19 procent en fastslagen hållbarhetsplan, trots att hälften ser konkurrensfördelar med ett aktivt arbete.

Hållbarhet viktigt för kunderna
Foto: Stock Adobe

65 procent av svenska konsumenter anser att det är viktigt att företag de är kunder hos engagerar sig i aktivt hållbarhetsarbete. Denna inställning är ännu starkare bland kvinnor, där 74 procent prioriterar hållbarhetsarbete högt, jämfört med 56 procent av männen. Bland äldre svenskar (50–79 år) är andelen som värderar hållbara leverantörer högre (70 procent) än bland yngre vuxna (18–49 år) som ligger på cirka 60 procent. Det visar en undersökning utförd av Verian på uppdrag av Visma Spcs.

Fakta

Så kan småföretagare öka lönsamheten och bidra till en hållbar omställning

1. Håll det enkelt
Använd digitala verktyg, mycket av klimatavtrycket går till exempel att hitta genom bokföringen. Fokusera på den del i verksamheten som gör störst skillnad och trappa upp hållbarhetsarbetet gradvis.

2. Utgå från affären
Ta reda på vad som kännetecknar era kunder, vilka tjänster eller varor de köper och vilka ändringar ni kan göra för att bli ännu mer hållbara och lönsamma. 
 
3. Ta fram en plan
En konkret plan hjälper er att gå från ord till handling. Företag som arbetar aktivt med hållbarhet skapar nya affärsmöjligheter, fördjupar sina kundrelationer och blir en mer attraktiv arbetsgivare. 

4. Sätt mätbara mål
Bestäm konkreta mål som ni regelbundet följer upp och redovisar. Berätta löpande både hur ni arbetar för att nå målet och hur långt ni har kommit.

5. Berätta för omvärlden
När ni tar ert klimatavtryck på allvar och kan visa företagets resultat och ert pågående arbete kan ni skilja er från mängden och vinna lojalitet. 

Källa: Visma Spcs

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste