Anamma AI eller tappa konkurrenskraft

AI Svenska företag måste bli bättre på att använda sig av AI kommersiellt. Särskilt SME-företag är på väg att halka efter, varnar Googles Sverige-chef Anna Wikland i Tidningen Näringslivet.

Anamma AI eller tappa konkurrenskraft
Häng med i AI-racet eller tappa i konkurrenskraft, varnar Googles Sverigechef. Foto: Stock Adobe

I en intervju med Tidningen Näringslivet varnar Googles Sverige-chef Anna Wikland för att Sverige kan förlora konkurrenskraft om inte användningen av AI accelereras. Hon understryker att Sverige, trots att vara en teknikledare historiskt, nu halkar efter i AI-utvecklingen. 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Det är viktigt att agera kraftfullt nu, säger hon, och pekar på en potentiell BNP-ökning på nio procent om tio år om Sverige kan öka sin AI-användning.

Wikland betonar tre områden där Sverige behöver förbättra sig för att återta sin position som digital ledare: en tydlig nationell vision för AI, att överbrygga kompetensbristen, särskilt inom små och medelstora företag, och att öka det kommersiella användandet av AI-teknik. Hon menade att det är viktigt att agera snabbt och kraftfullt för att undvika att Sverige tappar i konkurrenskraft. I Global AI Index rankas Sverige på plats 17.

–Jag tror att vi utifrån ett ekonomiskt perspektiv riskerar att inte ta tillvara den tillväxtpotential som finns. Det i sig blir ju oroande om man tittar mer över tid. Men sen handlar det också om att attrahera talang, säger Anna Wikland i intervjun.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.