I en intervju med Tidningen Näringslivet varnar Googles Sverige-chef Anna Wikland för att Sverige kan förlora konkurrenskraft om inte användningen av AI accelereras. Hon understryker att Sverige, trots att vara en teknikledare historiskt, nu halkar efter i AI-utvecklingen.
Anamma AI eller tappa konkurrenskraft
AI Svenska företag måste bli bättre på att använda sig av AI kommersiellt. Särskilt SME-företag är på väg att halka efter, varnar Googles Sverige-chef Anna Wikland i Tidningen Näringslivet.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det är viktigt att agera kraftfullt nu, säger hon, och pekar på en potentiell BNP-ökning på nio procent om tio år om Sverige kan öka sin AI-användning.
Wikland betonar tre områden där Sverige behöver förbättra sig för att återta sin position som digital ledare: en tydlig nationell vision för AI, att överbrygga kompetensbristen, särskilt inom små och medelstora företag, och att öka det kommersiella användandet av AI-teknik. Hon menade att det är viktigt att agera snabbt och kraftfullt för att undvika att Sverige tappar i konkurrenskraft. I Global AI Index rankas Sverige på plats 17.
–Jag tror att vi utifrån ett ekonomiskt perspektiv riskerar att inte ta tillvara den tillväxtpotential som finns. Det i sig blir ju oroande om man tittar mer över tid. Men sen handlar det också om att attrahera talang, säger Anna Wikland i intervjun.