När Daniel Ek i höst offentliggjorde att han lämnar över ledningen för Spotify till de två co-presidenterna Alex Norström och Gustav Söderström, blev reaktionerna bland analytiker delade. Flera stora bolag – som Oracle, Netflix och KKR – har tidigare testat samma modell. Andra, som SAP och Salesforce, har övergett den efter kort tid.
Spotifymodellen i praktiken – så får två vd:ar ledarskapet att fungera
Vd-rollen När Daniel Ek meddelade att han lämnar över ledningen för Spotify till två efterträdare väckte det ny debatt om delat vd-skap – en modell som väcker både nyfikenhet och skepsis. Kan två personer dela det yttersta ansvaret utan att skapa otydlighet eller rivalitet? På skoföretaget Icebug i Jonsered har David Ekelund och Tom Nilsson levt med ”Spotifymodellen” i nära ett decennium – och för dem har dubbelkommandot blivit en styrka snarare än en risk.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Enligt The Wall Street Journal är bara omkring 1,2 procent av de amerikanska börsbolagen ledda av två vd:ar samtidigt. De flesta upplägg avvecklas inom några år, ofta efter interna slitningar. Samtidigt visar en studie i Harvard Business Review (2022) att 87 företag med co-CEOs i genomsnitt skapade bättre aktieägaravkastning än sina jämförbara konkurrenter – 9,5 procent per år mot 6,9 procent. Förklaringen, enligt forskarna, ligger i att två ledare kan kombinera olika kompetenser, dela pressen och fatta bättre beslut – under förutsättning att roller, värderingar och ansvar är tydligt definierade.