I undersökningen som genomförts av Kantar på uppdrag av Mastercard har man bland annat frågat MSME (enmansföretagare, mikro-, små- och medelstora företag) om deras fokus inför 2021. I Sverige fokuserar mer än en tredjedel (34%) på att överleva under 2021, framför allt små (49%) och medelstora (40%) företag. Endast 6% av företagen kommer prioritera att växa verksamheten. 42% kommer driva på verksamheten som vanligt. Företagarna i Danmark är däremot mer optimistiska, där fler fokuserar på att expandera sin verksamhet (8 procent) eller driva sin verksamhet som vanligt (52 procent). I Norge är motsvarande siffror för att skapa tillväxt 5 procent och sköta verksamheten som vanligt 55 procent.
Småföretagen måste prioritera bort tillväxten
Affärerna En ny undersökning visar att tre av tio småföretag i Norden tvingas prioritera bort tillväxt som fokus för att säkra fortsatt överlevnad under 2021. Trots att den nordiska regionen som helhet står sig stark när det kommer till digital omställning under pandemin, skiljer sig synen på framtiden mellan de nordiska länderna.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Sett till att småföretagare har drabbats hårt under pandemin och att framtiden fortfarande är oviss, är det inte konstigt att det finns en viss pessimism i Sverige. Småföretagsverksamheter är väldigt viktiga för landet och därför tror vi att kartläggningar som denna är väsentliga. Vår förhoppning är att studien från Mastercard kan bidra till en ökad förståelse för vilka utmaningar småföretagarna står inför och inom vilka områden de behöver mer stöd, säger Malin Berge, Vice President Strategic Growth på Mastercard.