Skillnaden mellan äkta och påklistrat kundfokus

Affärsstyrning Vissa företag har fattat vad det är. Andra säger att de har kundfokus, men i verkligheten är de förankrade i gamla tankespår, med regler och riktlinjer som hindrar dem från att bli något mer än medelmåttiga.

Ledarna för verksamheter med operativt fokus formulerar vision och mission, men praktiserar ”gör som jag säger, inte som jag gör”. Ibland är beteendet helt oförenligt med vad de vill uppnå, vilket leder till förvirrade och än mindre motiverade medarbetare.

Människan först

Kundfokuserade företag vet hur viktigt det är att sätta människan i centrum, speciellt de anställda. De utvecklar en kultur av glada, engagerade och nöjda anställda, vilket också bidrar till ett bättre kundbemötande. Kunder gillar stämningen och kommer tillbaka.

Verksamheter med operativt fokus utvecklar en kultur som fokuserar på systemen, rutinerna och resultatet på sista raden. Även om detta är viktigt för alla företag, så saknar de en viktig del av ekvationen för att blir framgångsrika som företag.

Kundservice

Kundfokuserade företag betraktar kundfokus som en filosofi som varje anställd i företaget omfattas av. Kundfokus gäller för både externa och interna kunder.

För verksamheter med operativt fokus är kundservice en avdelning.

Om Shep Hyken

Shep Hyken är expert inom kundservice och kundupplevelser. Har skrivit böckerna Moments of Magic, The Loyal Customer: A Lesson From a Cab Driver och The Cult of the Customer.

Läs mer här. http://www.hyken.com/customer-experience-2/six-differences-customer-focused-companies-operations-focused-companies/

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste