nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Så kan du som vd bidra till en bättre säljorganisation

Vad kan du som vd göra för att bygga och stötta en fungerande och framgångsrik säljorganisation?

Här är några enkla ledarskapsåtgärder som på olika sätt bidrar till bättre prestationer bland dina säljare.

1. Visionera – en duktig och framgångsrik vd är duktig på att staka ut vägen mot framtiden genom inspirerande visioner och mål och att konkretisera och levandegöra målen, så att säljarna känner lust att följa med på resan.

2. Missionera – en framgångsrik vd bygger varumärket såväl externt som internt och tar till vara på möjligheten att göra säljarna till varumärkesambassadörer.

3. Utveckla – se till att säljarna ständigt utvecklas i sin roll genom att agera coach, mentor och utveckla deras kvalitativa förmågor.

Forskning och beprövad erfarenhet visar föga förvånande att det är viktigt att ha rätt kompetens hos säljare. De bästa säljarna har en inbyggd förmåga att på ett naturligt sätt ta människor och skapa ett förtroende. Mer förvånande är kanske att det är ännu viktigare att ha en fungerande organisation som stöttar säljarna.

Målstyrning och tydlig kommunikation stärker beteenden som skapar framgång och lönsamhet. Det är mycket viktigt att konstatera att det är organisationen som helhet – inte bara säljarbetet – som avgör hur väl försäljningen lyckas.

I dag handlar försäljning dessutom i allt högre utsträckning om att förstå och anpassa sig till hur kunderna köper, snarare än att skärskåda sin egen säljprocess.

Fler nyheter

Är du en skrämmande vd?

Krönika

Som vd kan du vara skrämmande. Dina ord och dina handlingar skapar oproportionerligt starka reaktioner bland dina kollegor. Ditt missnöje, din kritik och ditt kontrollerande skapar rädslor som triggar omedvetna och uråldriga instinkter hos dina medarbetare som leder till lägre engagemang. Hjärnforskning ger väl underbyggda vetenskapliga förklaringar till varför medarbetares engagemang för sitt jobb dämpas […]

Viktig med strategier för att minska stressen

Studenterna Magdalena Beijner och Johan Wahldén vid Högskolan i Kristianstad har i ett examensarbete studerat hur tidspressen hanteras inom revisionsbranschen. Deras slutsats är revisorer och revisorsassistenter använder strategier som både tar itu med känslorna som kan uppstå av stress och som går direkt till källan till stressen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här