-->

Självinsikt gör en bättre chef

Inspiration Kärlek, värme, äkta och ärlig. Det är ledorden för Katarina Romell i hennes vd-skap för Grand Hotel Saltsjöbaden. Hon har gjort en resa i sitt ledarskap, men den största utmaningen på senare år har varit pandemin.

Självinsikt gör en bättre chef
Katarina Romell är vd för Grand Hotel Saltsjöbaden. Foto: Peter Knutson.

Katarina Romells vd-karriär har gått varvet runt. Hon kom till Grand Hotel i Saltsjöbaden första gången några år före millennieskiftet, 31 år ung och headhuntad av familjen Wallenberg. Hennes uppdrag då var att dressa det familjeägda hotellet för försäljning. Efter en lång vd-karriär kom hon tillbaka till hotellet för tre år sedan, nu många erfarenheter rikare både som vd och som människa.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Och för Katarina Romell hänger de båda sakerna ihop. Man blir en bättre vd av att känna sig själv, menar hon.

– Man måste ha självledarskap – jag måste veta vem jag är, vad jag är bra på och inte, och varifrån jag kommer när jag hamnar i en situation som jag är osäker på. Jag har själv gått mycket i terapi till och från. Jag är rädd för utanförskap och vet precis varifrån det kommer: min morfar var hittebarn. Det har påverkat mig men jag har lärt mig att hans rädslor inte är mina rädslor. Det hjälper mig att bemöta andra på ett bättre sätt i situationer som triggar min osäkerhet.

Lång vd-karriär

Tidigare har hon varit vd på Görvälns Slott, Hufvudsta Gård, Vår Gård Saltsjöbaden och SAS Radisson Strand Hotel. Ända sedan hon hoppade av ekonomistudierna i Uppsala för att bli säljare på Viking Line på 1980-talet så har hotell- och besöksnäringen varit en röd tråd i hennes karriär. Hon har aldrig varit sugen på att byta bransch.

Man blir bäst som vd om man har roligt, anser Katarina Romell. Foto: Peter Knutson.
Man blir bäst som vd om man har roligt, anser Katarina Romell. Foto: Peter Knutson. Man blir bäst som vd om man har roligt, anser Katarina Romell. Foto: Peter Knutson.

– Det som är unikt med den här branschen är att man möter så många människor. Varje hotell är som en liten värld, städerskan är från Tibet och vd:n från Norrland. Det är stimulerande, konstaterar Katarina Romell.

Hotellbranschen utmärker sig genom att ofta vara multikulturell, för somliga kanske rentav den första arbetsplatsen de har i Sverige. Personalen består av olika åldrar och med vitt skilda arbetsuppgifter. Det finns ingen stark intellektuell bas som man har på till exempel en advokatbyrå eller en konsultfirma, men alla ska ändå ledas åt samma håll. Det ställer särskilda krav på vd:n.

Synlig vd inspirerar

– Här är du mycket mer beroende av att ha en ledare som är synlig, som har tänkt igenom saker och ting och är långsiktig för seriositetens skull, berättar Katarina Romell. Jag behöver prata ett enkelt språk till en städerska som knappt kan svenska, och anpassa mitt tilltal till ända upp i styrelsen. Man måste vara kommunikativt begåvad.

Närvaron är viktig både fysiskt i personligheten. Hon jobbar mycket med energi, det är viktigt med ett driv framåt. Och man måste finns i huset, synas och märkas.

– Det farligaste som kan hända är att man blir mätt och tror att man kan stanna där man är. Stannar du så går du bakåt för alla konkurrenter kommer att köra förbi dig. Och är du borta ett tag så märks det i hela organisationen. Det räcker med att du går på semester några veckor, så känns det när du kommer tillbaka att ingen har drivit något. Då måste du samla ihop alla igen och få fart på saker.

Viktigt med öppenhet

Visionärt arbetar hon med hela organisationen, att förmedla sin bild av vart verksamheten ska sträva så att den når ut till alla delar av verksamheten.

– Det är viktigt att folk får höra visionen från mig. Men det operativa arbetet utförs av mellancheferna.

Hon har sju mellanchefer, med mellan 50 och 120 anställda sammanlagt beroende på säsong. I beslutsprocessen jobbar hon med en ledningsgrupp som hon beskriver som ett starkt team. Här är det viktigt som vd att vara modig, våga öppna upp och ”visa vem man är”.

– Du får ett helt annat klimat, det blir högre i tak, du får en annan acceptans, om du visar dina svagheter i ett team. Då skyddar man varandras svagheter och det gör teamet jättestarkt. Och i slutändan blir kundupplevelsen bättre för att teamet är starkt.

Här kommer hennes terapeutiska resa in, den som har gjort henne till en tryggare person och gett henne öppenheten som i dag är en viktig del av hennes ledarskap. En gång i tiden tänkte hon att man gick in i en vd-roll och försökte leva upp till den. I dag har hon uppfattningen att man är den man är. Man kan jobba på sin personliga utveckling men kärnan har man alltid med sig.

Bättre ledare i dag

Hur skiljer sig hennes ledarskap i dag från 30 år sedan?

– Jag är en extremt mycket bättre ledare i dag. Jag var superdriven som 31-åring – hemskt driven! Jag var så hård, för jag var inte klar med mig själv, och jag var ganska liten och tjej, jag hade mycket att bevisa genom att vara tuffare. Nu vågar jag även visa mig svag.

Utmaningarna har skiftat genom åren. Men i hennes nuvarande ålder ser hon en utmanande uppgift i att hålla sig ajour med vad de unga vill ha för ledarskap.

– De väljer inte bara arbetsplats utan vem de vill jobba med och vilket ledarskap de vill ha. Då är det guld att ha egna barn, för de fostrar en och talar om när man borde tänka annorlunda.

Men den största utmaningen på senare år har givetvis varit Corona. Hon hade varit vd på sin nuvarande arbetsplats i ett år när pandemin bredde ut sig. Grand Hotel i Saltsjöbaden står på två ben – en konferens- och mötesprodukt och en privatprodukt. Den förra låg helt nere dog under pandemin. Men delen med privatbesöken stod tvärtom stod stark, mycket tack vare personalens anpassningar.

Leda hotell i pandemi

För Katarina Romell handlade det om att planera för beredskap i en kris som ingen visste om den skulle pågå i åratal eller blåsa över på ett par månader. Hon fick göra en egen bedömning av huruvida det var värt att pumpa in mer pengar när intäkterna försvann, och övertyga ägarna om att så var fallet.

Och hela tiden såg hon det som en viktig uppgift att finnas närvarande i verksamheten, peppa de anställda och samtidigt nå ut med budskapet att personalen måste vara beredda att gå ner i tid och kunna jobba mycket helger.

– Jag pratade väldigt mycket om detta – vad är alternativet? Det är att göra stora nedskärningar i personalstyrkan. ’Tillsammans’ var ett ledord. Vi måste göra det här tillsammans och då blir det långsiktigt bra för alla. Gör vi en snabb process blir det otrevligt för många.

Jobba mot ägare

Att förhålla sig till ägare har hon mycket vana av. Ibland familjer som Wallenbergarna och numera ägaren till Grand Hotel i Saltsjöbaden Mikael Solberg, men också till SAS och till Kooperativa förbundet som äger Vår Gård. Hon är alltid lyhörd inför ägarna när hon går in i ett nytt uppdrag.

– Jag lyssnar på vilket uppdrag ägarna vill ge mig, och det är inte alltid vad de säger. Vill de ha dig så kanske de förstärker det fina och mörkar det besvärliga. Det gäller att penetrera vad de vill ha ut av det här, för har man inte det klart för sig så kommer man aldrig att lyckas, säger Katarina Romell.

I slutändan är det resultaten som räknas, det är hennes filosofi.

– Bästa sättet att få vara fred som vd är att skapa resultat. Nöjda kunder, nöjda ägare och nöjd personal – då har du en superbra grogrund för att göra det du vill, om du vill känna den där friheten.

Olikheter sporrar

Hon beskriver sig som spontan och kreativ; struktur är viktigt men det är inte alltid hon som står för strukturen. Hon ser till att ha personer som är duktiga på struktur runt sig, ofta är det en ekonomichef eller en assistent. I sitt ledarskap ser Katarina Romell sig också som en inspiratör, och hon är övertygad om att det hon ger som vd, det fortplantar sig i verksamheten. Hon försöker leva som hon lär, under ledorden ”kärlek, värme, äkta och ärlig”.

– Det du ger får du tillbaka. Det handlar också mycket om tolerans för olikheter, för det berikar, inte minst i en ledningsgrupp. Det blir lite skav men det skapar också nya energier, säger hon.

Olikheter i en ledningsgrupp kan också vara det som stimulerar till utveckling, menar Katarina Romell. Visst kan det upplevas som ett motstånd när folk tycker olika, men det triggar också personer att bli bättre.

– Olika avdelningar triggar också varandra genom utmaningar. Ibland blir det jobbigt, men då finns energin. Och där finns också min roll som vd, när jag kommer in och medlar och leder dem på rätt spår.

Fakta Katarina Romell

  • Ålder: 61.
  • Bor: Östermalm.
  • Familj: Gift med Melker Andersson, två egna barn och två bonusbarn.
  • Intressen: Inredning och design.
  • Roligast med jobbet: Det finns inte en dag som är lik den andra. Det är en rörelse i den här branschen som är ganska unik.

Fakta Grand Hotel Saltsjöbaden

  • Grundat av bankdirektören K A Wallenberg 1893.
  • Finns på en ort: Saltsjöbaden.
  • Har 50–120 anställda beroende på säsong.

Katarina Romells största utmaningar som vd

  • Att hitta medarbetare – branschen skriker efter kockar och restaurangpersonal sedan länge.
  • Pandemin – aldrig tidigare har det varit så svårt att driva hotell som under pandemin
  • Att kommunicera till en organisation med stor skillnad på människor och arbetsuppgifter.
  • Det är alltid en utmaning att bygga ledningsteamet – kul och utmanande!

 

Det är Katarina Romell mest nöjd med som vd

  • Den 11 år långa resan där vi utvecklade Vår Gård från intern mötesanläggning till framgångsrik och lönsam konferens/mötesanläggning.
  • Att jag har fått ihop livet. En stjärnfamilj bestående av egna barn, min mans barn, 15 restauranger, 7 styrelseuppdrag och ett vd-jobb. Det har krävt både tid, energi och flexibilitet.
  • Att jag har utvecklats som person. Jag är bättre i dag än varje dag bakåt. Kanske är det just det som är meningen med allt?
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.