Så bygger du en psykologiskt trygg arbetsplats

Ledarskap Alla organisationer tjänar på att vara en psykologiskt trygg arbetsplats där medarbetarna trivs och känner sig uppskattade, samtidigt som det är högt i tak. Så här gör du.

Så bygger du en psykologiskt trygg arbetsplats
Framgångsrika team känner psykologisk trygghet. Foto: Adobe stock

Kärnan för psykologisk trygghet är empatiskt ledarskap. Empatiska ledare har en öppen inställning till sina anställda och lägger fokus på utveckling och autenticitet. De kan skapa rutiner och strategier för psykologisk trygghet i det dagliga arbetet, och har makten att ge sina medarbetare trygghet, stöd och förståelse.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Managementkonsultbolaget Boston Consulting Group har sammanställt ett antal faktorer som ökar den psykologiska tryggheten i organisationen.

Sätt människan i första rummet

Ägna lite tid på mötet till att låta medarbetarna dela något nytt de lärt sig eller något personligt. Kom ihåg att själv berätta något om dig eller ditt liv, så sätter du tonen.

Reflektera tillsammans regelbundet

Gör det till en rutin att reflektera i grupp. Då blir medarbetarna trygga med att berätta om både vad som fungerar bra och vad som kan bli bättre.

Var öppen och äkta

Genom att vara sårbar och dela med dig av dina egna lärdomar och misstag blir du en förebild och öppnar upp för dina anställda att göra samma sak.

Utmana idéer – inte människor

Kritik och feedback bör handla om själva arbetet, inte personen som utför det. Även om slutresultatet inte blir vad du hoppats kan du lyfta vad varje medarbetare bidragit med.

Ta tag i problemen direkt

Genom att belysa oenigheter och främja debatt uppmuntrar du både förtroende och djupare förståelse. Och när du hanterar problem och konflikter direkt undviker du att situationen eskalerar.

Empati handlar om förståelse och inkännande. Man ska aldrig tvinga någon att dela med sig om det inte känns bekvämt, men helt enkelt skapa utrymme för alla att göra det när de känner för det.

Louise Bringselius som är organisationsforskare vid Handelshögskolan i Stockholm menar att alla företag måste ställa om och bli psykologiskt trygga arbetsplatser för att vara attraktiva arbetsgivare i framtiden. Läs intervjun med henne här.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.