Vd:ns viktigaste insikter för innovation i kristider

Ledarskap Greenfoods vd David von Laskowski tog en riktning som fick flera positiva effekter. Här är hans sju bästa tips i kristider.

Vd:ns viktigaste insikter för innovation i kristider
Foto: Adobe stock

De flesta vd:ar, företagare och entreprenörer har de senaste åren ställts inför utmaningen att anpassa verksamheten efter rådande kris. En vd och koncernchef som lyckats vända krisen till förnyelse är livsmedelsbolaget Greenfoods David von Laskowski.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Först var det Covid19-pandemin som påverkade hela samhället, och såklart även Greenfood. Det följdes av Rysslands invasion av Ukraina vilket kastade livsmedelsbranschen, och ekonomin i sin helhet, in i en ny kris. Med det sagt, kriserna gav oss viktiga insikter om både oss själva och om konsumenterna.

David von Laskowski.

Den förändrade omvärlden som skakade marknaden ledde till att Greenfood insåg sitt behov av att snabbt anpassa verksamheten till nya förhållanden. För David von Laskowski handlade det om att stärka företagskulturen.

– Vi insåg snabbt att vår kultur skulle vara det primära verktyget för oss att komma ut starkare på andra sidan. Nålsögat för beslutsfattande behövde snabbt utvidgas, vilket krävde att vi stärkte delarna av vår kultur som underlättar autonomt och snabbt beslutsfattande.

Företag med en hög grad av autonomi och självbestämmande är mer anpassningsbara och agila, vilket är avgörande i ett skiftande affärsklimat, menar David von Laskowski. Ytterligare en följd blev att motivationen och engagemanget hos medarbetarna ökade.

– En högre grad av autonomi gynnade också innovation och kreativitet. Alla kriser leder inte till verklig förnyelse, men vårt team lyckades både öka innovationstakten och minska avståndet mellan idé och implementering.

Hur gick det till?

– Vi effektiviserade vår innovationsprocess och tog bort alla delar som inte direkt bidrar till att skapa värde. Vi började också engagera externa intressenter tidigare i processen vilket ökade förtroendet mellan alla inblandade parter och ledde till en högre framgångsfrekvens. Det resulterade i att vi nu uppnår mer framgång per investerad tidsenhet.

David von Laskowskis 7 viktigaste insikter och lärdomar om produktutveckling och innovation i kris:

  1. Få inte panik! Även om det finns miljontals saker som är osäkra under en kris, rikta era insatser till det ni kan påverka… och inte för många saker på en gång.
  2. Anpassa er snabbt till en ny verklighet… väldigt snabbt. Förstå vad kunder och konsumenter behöver just nu, arbeta nära era kunder med produktutveckling och innovation för att snabbare skaffa rätt insikter. Ha flera koncept igång samtidigt… eftersom vissa kommer att misslyckas.
  3. Snabbhet i innovation är nyckeln! Gå från idé till färdig produkt snabbare än någonsin. I tider av kris är snabb innovation och smidig handling skillnaden mellan framgång och misslyckande.
  4. Prioritera! Skär bort alla icke-materiellt värdeskapande aspekter och fokusera på det som tillför värde till våra kunder och konsumenter… nu… och imorgon.
  5. Öka den individuella autonomin. Skapa förutsättningar i organisationen för att ha korta beslutsvägar och ge stort förtroende till era medarbetare.
  6. Erfarenhet är avgörande. Utnyttja den erfarenhet som finns i hela organisationen, den är viktig, men bara om den används.
  7. Tänk stort. Börja smått. Skala upp eller misslyckas snabbt. Börja om. Stora planer blir föråldrade innan de ens har skrivits ner och beslutats om. Våga beta-testa produktserier, koncept och produkter i mindre skala allt eftersom ni fortskrider.

Mer om David von Laskowski:
– Vd och koncerschef för livsmedelsbolaget Greedfood där Picadeli, som tillhandahåller salladsbarer i livsmedelsbutiker, ingår.
– Nominerad till Årets vd 2023 av Motivation.se i kategorin stora företag.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.