Hållbarhet betraktas som en affärsstrategisk fråga för företag, där den främsta drivkraften är att det stärker varumärket, skapar högre kundnytta och bidrar till innovationskraften.
Rapport: Allt fler efterfrågar hållbara leverantörer
Hållbarhet
Sex av tio mindre industriföretag arbetar mot mätbara hållbarhetsmål. Samtidigt efterfrågar allt fler kunder och investerare leverantörer med hållbara produkterbjudanden, enligt en ny rapport.

Företagen ser hållbarhet som en affärsstrategisk fråga. Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Det framgår av branchorganisationen Teknikföretagens hållbarhetsenkät 2022, som genomförts med stöd av marknadsundersökningsföretaget POINT 96 procent av de 857 som svarade på enkäten kom från små – och medelstora företag, vilket innebär att resultatet främst speglar de mindre industriföretagens syn på hållbarhet.
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


