Ny undersökning: Nästan 20 procent vet inte varför kunderna lämnar

Affärerna En ny undersökning från Amesto och Superoffice visar att många företag har för lite insikter om sina kundrelationer. Nästan 20 procent av de tillfrågade i Norge, Sverige och Danmark vet inte varför deras kunder har lämnat dem.

Ny undersökning: Nästan 20 procent vet inte varför kunderna lämnar
Foto: Stock Adobe

Undersökningen, som har genomförts bland ledare i Norge, Sverige och Danmark, visar att allt för få vet varför deras kunder lämnar dem. 81,5 procent svarar förvisso ”Ja, ibland men sällan, eller Ja oftast” på frågan ”Har ni en viss översikt över orsakerna till att kunderna säger upp avtalen?” men hela 18,5 procent av de tillfrågade svarar ”Nej”.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

I Norge är siffran hela 24 procent medan samma siffra för de tillfrågade svenskarna i undersökningen ligger på ”bara” 11 procent. I undersökningen svarar också 1/3 av de tillfrågade att de saknar kontroll över vilka kunder som riskerar att säga upp sina avtal.

– Vid första anblicken kan siffran verka låg, men att 20 procent av kunderna som säger upp får lov att försvinna utan att du vet varför de går är alarmerande! Att hela 32 procent svarar att de inte heller har kontroll över vilka kunder som är på väg att säga upp avtalet med företaget kan ha stor inverkan på lönsamheten. Om det finns strukturella orsaker bakom flykten skulle jag betrakta det som affärskritisk information, säger Marie Elvestrand, nordisk ansvarig för crm på Amesto Solutions.

Undersökningen visar att varken analysmöjligheter eller skalbarhet betyder mest när ett företag byter crm-system. I Sverige är användarvänlighet mycket viktigt enligt 76 av de tillfrågade ledarna och säkerhet enligt 69 procent.

I Norge toppar säkerhet listan (89 procent), med användarvänlighet (86 procent) som en stark andra plats.

– Att säkerhet rankas högt i en sådan undersökning är inte överraskande. Det är en hygienfaktor, och det är avgörande för att vi ska kunna leverera pålitlig och skalbar teknologi till våra kunder. Jag är dock mycket nöjd med att användarvänlighet rankas som en av de viktigaste egenskaperna vid köp av nytt crm-system. Det visar att slutanvändarnas behov får den uppmärksamhet de förtjänar. Det är en trend vi också ser hos Superoffice. Att utveckla produkter med fokus på användarvänlighet för slutanvändaren är högst upp på vår prioriteringslista, säger Hans Christian Grønsleth, Glabal Partner Manager Superoffice AS.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.