Det har skett ett tydligt trendskifte vad gäller mängden e-handelsvaror som svenskarna skickar tillbaka. Det visar en ny undersökning från Voyado.
Ny trend: E-handelsreturerna minskar kraftigt
E-handelstrend Allt färre e-handelsköp returneras. Det visar en ny undersökning som analyserat drygt 132 miljoner köp det senaste året.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
För trots att vi shoppar lika ofta, och ungefär samma summor jämfört med föregående år, har antalet onlinereturer minskat med 22 procent.
– Trenden är tydlig och speglar att konsumenter blivit mer medvetna om sitt köpbeteende jämfört med tidigare. Det ekonomiska läget har lett till att fler noggrant överväger sina inköp, prioriterar hårdare och är mindre impulsiva när det gäller att spendera pengar, säger Felix Kruth, produktchef på Voyado, i en kommentar.
Nya avgifter och regler påverkar
Vidare visar rapporten att vi returnerar en mindre andel kvittots totalsumma. Jämfört med samma period i fjol har det skett en minskning på totalt 14 procent. Alltså är det billigare varor som returneras, någon som enligt Voyado tyder på att svenskarna tar mer genomtänkta beslut vid köp av dyrare produkter.
– Minskade e-handelsreturer kan också kopplas till åtgärder som handlare har vidtagit, som returavgifter och ett ökat fokus på att styra om returer till fysiska butiker. Det blir intressant att se om trenden håller i sig för Black Friday och julhandelssäsongen, avslutar Felix Kruth.
Granskningen av svenskarnas e-handelsmönster visar också att kvinnor skickar tillbaka större andel av sina köp jämfört med männen – 7,6 procent kontra 5,5 procent. Men det är också bland kvinnor som returerna har minskat mest med 24,7 procent. Männens returer minskade med 2,4 procent jämfört med föregående år.