Kommande krav om lönetransparens – Raoul Wallenberg Academy går före

Karriär Snart kommer företag vara tvungna att redovisa löneintervaller på jobbannonser i ett led att främja jämställda löner. Men i nuläget är det få som gör det. Ett företag har dock börjat.

Kommande krav om lönetransparens – Raoul Wallenberg Academy går före
Foto: Adobe Stock

Under måndagen uppmärksammades Raoul Wallenbergs Academys annons på Linkedin. En användare skriver ”I dag såg jag (för första gången) en platsannons där löneläget angavs helt öppet. Mycket transparent och samtida av Raoul Wallenberg Academy”. Inlägget har fått 2057 gillamarkeringar i skrivande stund.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

I annonsen till tjänsten som kommunikationsansvarig uppges ett lönespann för den sökande, vilket är ett undantag sett till de flesta jobbannonser som ligger ute. De flesta företag är nämligen skeptiska till att visa löneintervallet i jobbannonser, enligt Jobblands Nationella rekryteringsundersökning. Knappt en tredjedel ansåg att det var en bra idé.

Snart kommer det dock bli ett lagkrav för rekryterare att tillhandahålla information om ingångslön eller lönespann för en ledig tjänst innan anställningsintervjun eller löneförhandlingen. Detta sedan EU:s lönetransparensdirektiv trädde i kraft i mars 2023.

Rättsakten syftar till att jämna ut löneskillnader mellan män och kvinnor. Tanken med det här kravet är att kvinnor ska kunna se vilken nivå lönen ligger på och inte föras bakom ljuset genom att få en lägre lön än sina manliga motparter.

Anna Ringborg, interim kommunikationsvarig på Raoul Wallenbergs Academy säger att stiftelsen tycker att jämställdhet och transparens går hand i hand.

– Jämställdhetsperspektivet kommer in i det genom att vi är transparenta med vad vi kan erbjuda och att det är samma för alla, säger hon.

Även ur ett effektivitetperspektiv har stiftelsen en erfarenhet av att det är fördelaktigt att skriva ut lönen i annonsen.

– För oss har det gett väldigt bra resultat i att hitta rätt kandidat som vet vad vi kan erbjuda.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.