1. Vd:s fem viktigaste ansvarsområden
En ständigt återkommande och populär artikel från 2014 som tar upp de fem ansvarsområden som förenar vd:n på det stora tjänsteföretaget i Borås, med vd:n för slakteriet i Jönköping.
Ytterligare en tidlös och uppskattad artikel som reder ut aktiebolagslagen och ansvarsfördelningen mellan vd, styrelse och bolagsstämma.
3. Värderingsstyrda företag växer snabbare
Värderingsstyrda företag är lönsammare och har högre tillväxt än de som inte styrs av värderingar. Det visar både forskning och beprövad erfarenhet. Utmaningen är att få värderingarna att genomsyra verksamheten, så att de inte blir vackra ord i ännu en pärm.
4. 21 grunddrag som lyfter ditt ledarskap
Framgång kan till dels tillskrivas tur, timing och skicklighet, men att förvalta och förädla framgång kräver också gott ledarskap. Här listar vi några karaktäristiska drag som utmärker de ledare som lyckas få verksamheter att växa.
Specifika, realistiska och tidssatta mål är en ständig utmaning. Hur sätter du som vd, tillsammans med dina medarbetare, mål som går att mäta och hur kan du få medarbetarna att acceptera målen och jobba för era gemensamma mål?
6. Vd-instruktion är viktig för ansvarsfrågan
Ansvarsfrågor och ansvarsfördelning är frågeställningar som återkommer ofta i en vd:s vardag. Vilka avtal får en vd ingå, vilka dokument får en vd skriva under och vilket ansvar har vd:n om något går snett i ett aktiebolag? Kan en vd-instruktion från styrelsen vara hjälp på vägen?
7. Sju saker att säga för att vända en negativ situation
Vi kommer inte alltid överens. Ibland kommer vi inte alls överens. I den här artikeln får du sju tips för att lotsa dig igenom en konfliktfylld situation, utan att fastna i en nedåtgående spiral.
8. Konsten att leda som generalist
Många chefer har en bakgrund som framgångsrika specialister. För att bli framgångsrik som chef och ledare måste specialisten bli mer av en generalist, som får medarbetarna att växa.
9. Fel förutsättningar skapar lata medarbetare
Har du medarbetare som är improduktiva eller som gör minsta möjliga och klockar ut så fort det bara går? Kanske är medarbetarna inte lata, kanske har de bara fått fel förutsättningar. I den här artikeln finns några tips på hur du kan skapa bättre förutsättningar för de som tappat gnistan.
Det är kanske inte så märkligt att denna artikel avslutar vår tio-i-topp-lista. Dödsfall på arbetsplatsen är vanligare än vi kanske vill erkänna, både naturliga dödsfall och olycksfall. Hur agerar du bäst som vd om olyckan skulle vara framme på din arbetsplats?