nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

FOTO: Shutterstock

Vd:s fem viktigaste ansvarsområden

Här är fem avgörande ansvarsområden för varje vd, från det lilla tjänsteföretaget i Borås, till IT-företaget i Göteborg och slakteriet i Jönköping.

Om du som vd förstår grundstenarna i ditt uppdrag, blir det lättare för medarbetarna att förstå vad det är du vill åstadkomma. Här är fem ansvarsområden som gäller alla som har ett vd-uppdrag.

1. Ha en tydlig målbild, en vision. Som vd är det din uppgift att kunna formulera och förmedla på ett konkret, engagerande och begripligt sätt vilken övergripande affärsstrategi företaget har. Utan denna sammanhållande och vägvisare kompass kommer du att leda ett företag med individer som jobbar för sin egen vinning och mot sina egna personliga mål, inte företagets.

2. Förse organisationen med rätt resurser. Bara du som vd kan balansera resurserna på rätt sätt. Dina två största och viktigaste tillgångar är kapital och medarbetare. Du som vd måste väga båda dessa tillgångar mot utveckling, tillväxt och affärsmål. I rätt tid och i rätt omfattning. För att fatta rätt beslut måste du som vd ha insikt i och förstå alla aspekter av din egen verksamhet och väga dessa mot företagets övergripande affärsmål. Att sätta rätt människor på rätt arbetsuppgifter i rätt tid, är en av dina största utmaningar som vd.

Läs även: Det här är ditt ansvar.

3. Bygg en företagskultur. Det undflyende ordet företagskultur är allt som går att inordna under begreppen attityder, värderingar, mål och beteenden på en arbetsplats. Summan av detta blir helt enkelt hur ni gör saker på ditt företag. Hur saker görs påverkar dina medarbetare och i förlängningen även dina kunder. Alla grupper på fler än tre människor skapar en kultur – antingen uttalad eller outtalad. Din uppgift som vd är att skapa förutsättningar för en kultur som gynnar både medarbetare och ditt företag.

4. Fatta kloka beslut. En ny vd slås ofta av hur vitt skilda beslut som ska fattas. I ena stunden handlar det om en ny tjänst eller produkt, i nästa stund måste du fatta beslut om hur du ska hantera Jeppe på säljavdelningen, som dricker för mycket. Helt plötsligt är du indragen i en juridisk tvist, som kräver snabba beslut. Du kan omöjligt vara så pass insatt i alla dessa olika ämnen att du fattar kloka och väl avvägda beslut, så ta hjälp! Skaffa bra medarbetare, delegera, informera dig, se till att få bra och solida beslutsunderlag. Det yttersta beslutet är alltid upp till dig, så se till att få underlag så att du kan fatta beslut med gott omdöme.

Läs även: Vd-instruktion viktig för ansvarsfrågan.

5. Övervaka och informera om hur det går. Du har yttersta ansvaret för att kugghjulen rullar på. Håll dig nära kärnverksamheten, förstå hur organisationen jobbar, var vaksam på det som inte verkar fungera. Som du ropar får du svar. Ställ därför obekväma och oväntade frågor, utmana, ifrågasätt, sök nya lösningar. Det håller inte att luta sig tillbaka och vänta på att resultatet ska trilla in i ditt excelark, du måste jobba aktivt på att konkretisera affärsmålen ända ner på golvet. Avsätt tid för att vara ute i verksamheten. Informera om hur det går, var transparent. Återkoppla ofta. Våga lämna vd-stolen.

Taggar:

Fler nyheter

Sälja företaget och säkra framtiden

Krönika

Att släppa taget om sitt företag – sin egen baby – är allt annat än lätt. Det är oundvikligt att man som ägare förr eller senare ställs inför frågan: Vem ska ta över rodret när jag inte längre vill vara vd?

Prisad för sitt starka ledarskap

Kristina Fransson, Orkla Foods Sverige, har fått priset Årets Supply Chain Professional som delas ut av Silf och Accenture till den supply chain- eller inköpschef som åstadkommit framstående mätbara resultat av förändringsarbeten som väsentlig påverkat företagets resultat.

Medarbetare positiva till AI

En enkät genomförd på uppdrag av it-företaget Fujitsu visar att hela åtta av tio av anställda på medelstora företag från sju länder och regioner, däribland Norden, ställer sig positiva till AI som en positiv kraft som kan underlätta arbetsvardagen.

Ingen press på vd:n kring digitalisering

Bara en fjärdedel av svenska vd:ar upplever påtryckningar ifrån styrelsen när det kommer till digitaliseringen av verksamheten. Detta trots att nästan 30 procent av de undersökta bolagen helt saknar en formaliserad plan för den digitala omställningen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här