1. Anonymt skämtande i korridorer och på sociala medier. Kritiken förs fram med humorn som vapen.
2. Det blir tyst när du kommer in i rummet. Kanske för att de inte har något att säga. Eller ännu värre: De vågar inte.
3. Alla håller med dig. Varning för påklistrade leenden – dina medarbetare vågar inte opponera sig mot dig eftersom du konstant trycker ner deras tankar med den mest dränerande meningen: ”Du tänker fel.”
4. Du har anlitat en organisationskonsult eller låter din styrelseordförande sköta de tuffaste frågorna gentemot personalen. Du hade inte kunnat underminera ditt eget ledarskap mer. Våga ta kommandot! Saknar du kompetens kring ett område – skaffa ett bollplank men visa ledarskap utåt i organisationen.
5. Dina bästa medarbetare lämnar dig. Har dina främsta talanger bytt företag? Fundera på varför de inte ville vara kvar. Ett exitsamtal (som någon annan än du håller i) med medarbetare som slutar kan ge dig värdefull information som kanske både gör lite ont men som på sikt får dig att växa.
6. Du berättar för folk hur de ska göra sitt jobb. Det är en sak att dela ut arbetsuppgifter med en deadline och att ge medarbetaren stöd när hen önskar det. Det är en helt annan sak att insistera på hur uppgifter ska lösas i detalj – på ditt sätt.
7. Du slätar ständig över problem. Du är medveten om dina akilleshälar (ja, du har sällan bara en hur duktig du än är) men istället för att jobba med dem ber du om ursäkt för dem och fortsätter att låta dina värsta sidor förpesta tillvaron för din omgivning.