Fel förutsättningar skapar lata medarbetare

Human Resources Visst kan vissa medarbetare vara felrekryteringar, men för de allra flesta räcker det med stöd och uppmuntran för att prestationerna ska skjuta i höjden. Om du tycker att medarbetarna är lata, ta en titt på de här sex faktorerna. Det kan vara de som är problemet.

Fel förutsättningar skapar lata medarbetare
Shutterstock

1. Inga instruktioner

Du kan förvänta dig att medarbetarna jobbar någorlunda självständigt, men om de inte får några instruktioner över huvud taget är det svårt att veta vad som ska göras och vad som är viktigt.

Lösning: Ha avstämningsmöten. Diskutera vad som ska göras på kort respektive lång sikt så att medarbetarna har en chans att få rätt jobb gjort. 

2. För lite utbildning

De ni anställer har valts ut för att de har rätt kvalifikationer, men alla företag och organisationer har egna rutiner och processer. Att inte utbilda medarbetarna om vad som gäller leder till att medarbetarna begår fel, vilket gör dem nervösa, vilket leder till fler fel.

Lösning: Ta fram rutiner för att lära upp nya medarbetare. Det gör medarbetarna säkrare och det blir lättare att göra rätt.

3. Dålig balans jobb–fritid

Ibland behövs det övertidsjobb för att hinna med, men om det sker regelmässigt riskerar ni att medarbetarna bränner ut sig eller slutar.

Lösning: Se över arbetsuppgifterna. Kan något skötas med ny teknik eller finns andra sätt att minska på arbetsbördan?

4. Störande ljud

Även de som älskar kontorslandskap behöver ett tyst rum att jobba i ibland.

Lösning: Se till att ha tillräckligt med tysta rum att sitta i eller gör bokningslistor för de tyska rummen så att alla kan få tid att jobba koncentrerat med krävande uppgifter.

5. Orealistiska förväntningar

Att ha en att göra-lista som uppenbarligen inte är möjlig att beta av innan deadline gör ingen glad.

Lösning: Medarbetare ska inte behöva framstå som ineffektiva, utan du som chef måste se till att kraven inte är för höga och att justera om det är så. Stäm av regelbundet med varje medarbetare. 

6. Noll feedback

Det är inte kul att först på ett utvecklingssamtal få höra att ens arbetsinsats inte duger. Och det är inte heller bra att inte ge positiv feedback när en medarbetare gjort något bra.

Lösning: Du som chefer måste kunna ge feedback. Så är det bara. Ge både positiv och negativ feedback direkt när det behövs.

Källa: Inc.com

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.