Gratis e-guide för stresshantering i små företag

Arbetsmiljö Stress är en av de främsta orsakerna till förlorade arbetsdagar i Europa. Ändå är det mindre än en tredjedel av de europeiska företagen som har rutiner för att förebygga arbetsrelaterad stress. Men nu har EU-Osha lanserat en e-guide för hantering av stress och psykosociala risker i arbetet.

Som en del av kampanjen, Friska arbetsplatser förebygger stress, har Europeiska arbetsmiljöbyrån, EU-Osha, lanserat en e-guide för hantering av stress och psykosociala risker. E-guiden är ett praktiskt verktyg för både arbetsgivare och anställda, särskilt i små företag, som vill lära sig att förebygga stress och psykosociala risker.

Guiden är gjord för att öka kunskapen och medvetenheten om stress och psykosociala risker på arbetsplatserna runtom i Europa. Den bidrar också till att undanröja vissa missuppfattningar som finns om stress och skiljer fakta från myter. Den är särskilt utformad för personer som arbetar i små företag och som behöver vägledning eller råd om hur man på ett bra sätt kan börja hantera stress och psykosociala risker på arbetsplatsen.

E-guidens innehåll:

– Enkla förklaringar av risker, orsaker och konsekvenser för arbetstagare och företag, när det gäller stress.

– Råd och anvisningar om hur man kan upptäcka problemen i god tid och vidta åtgärder.

– Praktiska exempel på förebyggande och riskhantering, särskilt för små företag.

– Information om nationella resurser.

E-guiden är gratis och tillgänglig på webben och kan dessutom laddas ned för att användas offline. Här hittar du den: http://eguides.osha.europa.eu/stress/SE-SV/

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.