Glöm inte att städa för döden

Krönika Sedan jag var ung student har flyttlasset gått titt som tätt. Denna livsstil fortsatte tillsammans med min man och barn och har varje gång inletts med en diskussion kring rensning.

Glöm inte att städa för döden
Helena von der Esch. Foto: Formue

Min man har argumenterat för en stor container, jag har i ett uttryck av skam ansett att en liten räcker väl – det var trots allt fem år sedan vi flyttade och rensade senast. Min man har prompt beställt den största och vid varje tillfälle har den körts i väg fylld till brädden. När vi vinkat adjö till gamla kaffekokare, snöslädar, pocketböcker och söndriga strykbrädor har vi varje gång trott att det var vår livs största rensning.

Fel.

Samtidigt som vi rensat och kastat större synliga, onödiga och trasiga ägodelar har vi fortsatt packa ner pärmar, papper, kvitton och försäkringsbesked i flyttlådor som landat i ett nytt hem. Om vi ägnat en tanke åt om dessa dokument fortfarande var aktuella, om de borde vara inlåsta, sparade digitalt eller kanske landa i nya strategier och beslut? Nej. I bästa fall har de landat i ett nytt snyggare skåp i ett nytt arbetsrum. Arbetar vi oss neråt i ännu mindre synliga sammanhang i behov av rensning har vi mapparna på datorns skrivbord fyllda av bankbesked, avtal och anteckningar.

Under livet samlar vi på oss på flera fronter och vi behöver sortera, slänga, bevara. Inte minst med förutsättningar som förändras när vi blir äldre och kanske växer med familj och karriär med ansvar för inkomster som ska placeras, för försäkringar och pensionsval. Samma bör gälla inför den dag livet är över och vi lämnar våra nära att sakna och sörja – lämnar vi saker åt slumpen lämnar vi dem också att reda ut stöket efter oss.

Det finns sedan länge ett begrepp som kallas dödstädning. Det handlar om att ta ansvar för ägodelar när man lever. Endast de som tagit hand om den tsunami av administration som inträder efter att en nära har avlidit vet att tiden för sorg är knapp.

Rensa ut och gör en sammanställning över dina mest värdefulla ägodelar samt var de finns och var öppen för råd och perspektiv, strukturera upp information om bankkonton, fonder, försäkringar – och se till att skaffa professionell hjälp medan det går. Testamente, samboavtal, äktenskapsförord, gåvobrev, framtidsfullmakt, bouppteckning, också dokument som rör ägande, till exempel lagfarter, partneravtal, lånedokument.

Undersökningar vittnar om att de vanligaste områdena för konflikt är just arv och det är svårt att reparera när livet tagit slut. Vi kan låta våra nära slippa undra hur många bankkonton vi har, vi kan låta våra nära slippa stå i gamla fuktiga garage och rensa bland serviser och gräsklippare när de som allra mest vill minnas och sörja oss.

Fakta

Helena von der Esch

Wealth Planning, Burenstam & Partners och specialist långsiktig strategi för ägande och styrning i familjeföretag.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.